angajat stat privat comparatie

STATUL, cel mai atractiv angajator? Cu ce intra in competitie mediul privat?

 

Mediul privat se schimba. De anul trecut, ne lovim de un nou fenomen. Angajatii din mediul privat migreaza catre institutiile statului. Un lucru bun pe care il mentionam si intr-un articol scris la finalul lui 2016, cand vorbeam despre tendintele anului 2017. Afirmam atunci ca aceasta tendinta poate fi o oportunitate pentru sistemul public de a se reforma, folosindu-se de know-how-ul acestor oameni. Pentru asta, trebuie sa existe o strategie de reformare si o intentie clara din partea clasei politice, indiferent despre ce partid vorbim.

Sa vedem ce ne arata o analiza a cifrelor, la nivel macroeconomic:

  1. Numarul total al angajatilor din Romania – 4,8 milioane, potrivit ZF (ian 2017)evolutie numar salariati , statistici oficiale INS
  2. Din 4,8 milioane de angajati, 1,2 milioane sunt in sistemul bugetar, activand in administratia publica centrala si locala (date ale Ministerului Finantelor Publice, martie 2017)pondere angajati stat evolutie INS
  3. Salariul mediu brut in Romania a crescut in 2017 cu 450 ron ajungand la 3131 ron (Legea nr.7/2017)
  4. Consiliul National de Prognoza (aflat in subordinea Guvernului) afirma ca salariul mediu brut din sectorul bugetar a fost, în 2016, de 3.186 de lei, după o creştere cu 13,9% in 2015, in timp ce in mediul privat salariul mediu brut era de 2.731 de lei, după o creştere cu doar 9,3%.
  5. In sectorul bugetar, salariul brut va creste, potrivit estimarilor oficiale, cu 16,9% în 2017, cu 10,3% în 2018, si cu 11,5% în 2019. Asadar, in 2019, salariul mediu brut al angajatilor de la stat va fi de 4.580 de lei, in crestere cu 43% fata de valoarea din 2016. (sursa: Consiliul National de Prognoza)
  6. In mediul concurential, salariul mediu brut din sectorul privat va creste cu 9,9% in 2017, 8,9% in 2018 şi 7,6% in 2019. Cu alte cuvinte, salariul mediu brut al angajaţilor din mediul privat va ajunge la 3.521 de lei, in crestere cu doar 28% fata de valoarea din 2016. (sursa: Consiliul National de Prognoza)

 

Dupa cum arata cifrele de mai sus, angajatorii din mediul privat se vor lupta serios cu concurenta reprezentata de institutiile statului atunci cand vine vorba de angajatii noi. Care este criteriul acestei comparatii? Salariul!

Da, salariul este unul dintre criteriile importante, dar nu unicul. Angajatorii din mediul privat intra in aceasta competitie cu alte elemente, pe care daca stiu sa le evidentieze, au sanse sa atraga talentele de pe piata fortei de munca.

Salariul mediu brut in Romania a crescut in 2017 cu 450 ron ajungand la 3131 ron (Legea nr.7/2017)Salariul mediu brut in Romania a crescut in 2017 cu 450 ron ajungand la 3131 ron (Legea nr.7/2017)

Institutiile statului nu sunt un formator de competente

Cel mai simplu exemplu, – sistemul educational –  primul care trebuie sa se adapteze cerintelor pietei fortei de munca, schimbarilor pe care tehnologia le impune.absolventi invatamant piata muncii sistem universitar cerinte angajator competente nepregatireDe 17 ani activez in domeniul recrutarii de personal, iar aceasta situatie nu s-a schimbat. Avem absolventi cu studii superioare finalizate, dar care intra intr-un mediu privat cu informatii si competente “expirate”, inlocuite de mult cu altele. Doar daca ne gandim la “viteza” de actualizare a curriculei in mediul preuniversitar si universitar, avem un argument clar. Avem profesori in sistem care sunt platiti sa predea curricula, nu sa formeze competente.

Angajatorii din mediul privat deja si-au asumat instruirea angajatilor

Acesta e un element pe care il iau in calcul atunci cand vorbim de etapele de crestere in cadrul companiei. Astfel, angajatorii devin formatori care tin pasul cu evolutia pietei, a produselor ei, fiind angrenati in productia sau serviciile oferite ACUM, la standardele zilelor noastre. Ei nu au alta sansa, altfel ies de pe piata, concurenta isi spune cuvantul.

Institutiile statului au o cultura organizationala “unica”

Aceasta mai poate fi gasita si in companiile in care statul este actionarul principal. Este suficient sa te gandesti la: instrumentele oferite de tehnologie, de la terminale accesate pana la implementarea sistemelor de plata electronice, la  comunicarea directa sau online cu clientii sai (cetatenii platitori de taxe), la respectul cultivat in interiorul organizatiei, dar si in raport cu clientii sai (cetatenii platitori de taxe), la modalitatile de evaluare a performantei si criteriile de evaluare cand avem avansari in structuri ierarhice, tipicele structuri ierarhice existente in institutiile de stat.

Competente diferite de la stat la privat

Imaginati-va 2-3 ani intr-un sistem definit mai sus si cu usurinta va dati seama ca rezulta un angajat cu competente mult sub cerintele companiilor private. Dar impactul cel mai mare il are, de fapt, atitudinea formata in acesti ani, lipsa unei predictibilitati si frustrarea cu care se incarca oamenii care isi cunosc potentialul, activand intr-un mediu organizational invechit si lipsit de dorinta de reformare reala.

Mediul privat nu este angajatorul perfect

Vorba proverbului, „nu e padure fara uscaturi”. Doar ca mediul privat simte presiunea data de inovatie si concurenta, ca atare, unele organizatii se orienteaza spre EXIT sau spre GROWING. E important sa stim in ce barca vrem sa urcam. Daca ne gandim la oportunitatile oferite de mediul online, la companii precum Tesla, Google etc, care isi construiesc viitorul avand la baza inovatia, sa ramai inert inseamna sa dispari. Prin comparatie, institutiile statului nu sunt amenintate inca de acest aspect.aaeaaqaaaaaaaajpaaaajgfkngy5ndrmltbmmmetndhjnc04nwzilwvizgiwowe4mtqyyg

M-am straduit sa iti ofer o analiza succinta. Ca angajator, te poate ajuta sa iti definesti elementele unice. Mai sunt si altele? Cu siguranta! Te rog sa le mentionezi in sectiunea comentarii. Impreuna, sustinem un mediu de business care se axeaza pe dezvoltare!

Cu drag,

Claudia

 
x
x

Vreau sa stiu mai multe despre recrutare

2 Comments

  • MIHAI

    Foarte interesanta informatia,mai ales ca nu o gasesti atat de usor sau mai bine zis nu iti este oferita. Multumesc si felicitari pentru calitatea informatiilor.

  • Gaitan

    Fenomenul este foarte bine sesizat si argumentat. DAR, daca “salariul” (de fapt principalul motivator care misca forta de munca), este luat in considerare atunci cand sa ia decizia de a migra din mediul privat catre institutiile statului, as spune ca nu este suficient. Asta inseamna ca poate fi doar “necesar” dar nu si “suficient” ca si argument pentru luarea unei decizii ! Si asta deoarece al doilea motivator este legat de “perspective”. Adica perspectiva unui loc de munca la o firma privata (evident, functie de prespectiva acelei firme, dar si a altor firme de profil) si perspectivele institutiei publice la care ar urma sa mergi . Mai apare un element esential ce trebuie luat in considerare si anume “ce vei face DUPA” , adica atunci cand vei dori sa revii in mediul privat (avand de aceasta data o cultura provenita din mediul “de stat” , adica al acelor institutii publice in care vrei ACUM sa mergi ! Experienta arata ca aceasta intoarcere este foarte dificila, deoarece foarte putini angajatori privati doresc sa angajeze pe cineva care a lucrat in sectorul public, respectiv in institutii ale statului roman. Cultura in domeniul privat este cu totul alta (fiind deosebit de utila pentru un angajator din domeniul public) , din pacate, reciproca nu mai este adevarata, adica dorinta unui angajator privat de a angaja o persoana ce are o cultura formata intr-o institutie publica. Asta se intampla deoarece “clientul” este privit diferit, “banii” sunt priviti diferit … chiar si relatiile intre colegi sunt diferite. Ceilalti motivatori , cum ar fi “cum arata locul de munca” , “cum arata open-space-ul”, dotarile institutiei, “cat de inghesuiti stam” … etc. las pe fiecare dintre cititori sa le analizeze.

Leave a Reply

Your email address will not be published.