Cum facilitam interactiunea dintre digital natives si digital immigrants?

 
Psi1f

Ph. D. Claudia Indreica, Managing Partner

Dupa articolul de saptamana trecuta, stim ce afinitati avem, mai aproape de digital natives sau de digital immigrants. Am promis ca dezvolt subiectul in articolul de azi.

E important sa stim ca a fi digital native sau digital immigrant nu este o impartire pe criteriul varstei, asa cum au aratat studiile care au urmat articolului lui Prensky.

Un digital immigrant entuziast (vezi articolul anterior) poate sa tina pasul foarte bine cu un digital native, inclusiv cand vine vorba de receptivitatea la schimbari sau integrarea intr-o „companie fluida”, a caror norme si reguli se schimba permanent pentru a urma trendul din piata.

Sunt importante atitudinea, relatia si practica in interactiunea cu tehnologia digitala, in final confortul si intelegerea in utilizarea noilor tehnologii.

Revenind…

Cum facilitam interactiunea dintre digital natives si digital immigrants?

Indiferent ce statut avem sau in ce contexte interactionam, din postura de digital native sau digital immigrant, e important sa ne acordam o sansa in cunoasterea celor de langa noi.

Asteptarile noastre implicite sunt ca cei de langa noi sa actioneze exact ca noi, sa vada cum vedem noi lucrurile, sa aiba aceleasi valori, chiar.

Daca avem libertatea sa ne formam cercurile de prieteni cu oameni care sunt apropiati ca valori si stil de viata, in contexte formale, acest lucru nu se intampla intotdeauna.

Poti sa conduci o echipa „mostenita” de la un alt manager, sa ai alti manageri pe linie cu tine, cu care ai putine afinitati sau chiar deloc.

Si atunci cum facem?

Cred ca atitudinea cu care abordam orice relatie este foarte importanta, si imi aduc aminte ce spunea domnul Tanaka, din fiecare interactiune poti invata.

Daca pornesti cu un astfel de gand, orice relatie incepe bine. Pentru ca deschiderea ta va fi simtita si de interlocutorul tau.

Digital immigrants si digital natives pot sa dezvolte o relatie frumoasa, mai ales daca fiecare incearca sa inteleaga „lumea” celuilalt.

Ca digital immigrant poti intelege cel mai bine, daca traiesti experienta unui digital native.

Asa cum invatam o limba straina, sau un ERP, la fel putem apela la ajutorul unui digital native „rabdator” sa ne deschida lumea utilizarii tehnologiei, a platformelor sociale, a aplicatiilor online. 

Reducerea decalajului digital dintre noi inseamna si o oportunitate pentru digital native sa inteleaga „dificultatile” unui digital immigrant, dar si o modalitate de apropiere, prin impartasirea lumii din care vii, atunci cand la 18 ani tu vorbeai la telefonul fix si primul telefon mobil avea marimea unei caramizi si se tinea in masina, conectat la o baterie. 🙂

In ce tip de organizatii sunt mai productivi digital natives si digital immigrants?

Digital natives se acomodeaza foarte bine in genul de organizatii structurate pe verticala, fara multe nivele ierarhice sau abordare unidirectionala de sus in jos.

Lucreaza bine in echipe care au un lider, uneori desemnat, alteori ales de grup, criteriile principale fiind abilitatile, in proiectul la care se lucreaza.

Pentru digital natives, munca se poate realiza alternativ cu activitati de social networking, joaca si chiar sunt mai productivi asa.

Saptamana de lucru pentru ei este de 7 zile, si lucreaza intr-un ritm natural, combinand si alte activitati.

E clar, sunt adeptii programului flexibil si fara restrictii legate de utilizarea anumitor platforme de social media.

Pentru digital natives, schimbarea locului de munca sau a domeniului este usor de realizat, nu se cramponeaza in traditii si „norme sociale”, fac schimbarile fluent, iar stabilitatea, securitatea si planurile de venituri in perioada de pensionare sunt departe de ei.

Valorizeaza varietatea, experientele si ideea experimentarii, pe care le vad esentiale pentru satisfactia profesionala.

Sunt foarte deschisi sa isi dezvolte abilitatile personale, avand, de altfel, un focus pe propria persoana, asa ca nu cereti modestie, ei au invatat cum sa se afirme, sa se dezvolte, si din nou sa se afirme :).

coffee shopOrganizatia in care activeaza nu e nevoie sa fie o cladire, cu birouri, carduri de acces, contorizari ale pauzelor cu cardul, proceduri pentru un control extrem. Digital natives pot lucra „remote” din cafenele, parcuri, chiar din vacante sau in weekend.

Sunt obisnuiti si apreciaza satisfactia si recompensarea imediata, nu vad de ce sa astepte. Se bucura dupa fiecare succes, sarbatoresc pentru ca simt valoarea pe care au adus-o, chiar daca unii s-ar putea sa nu le aprecieze munca, sunt constienti de ce fac ei si ce reprezinta munca lor.

Daca ne referim la digital immigrants, ei apreciaza companiile bine structurate, a caror ierarhie este bine cunoscuta, precum si regulile pe care trebuie sa le urmareasca sau performantele pe care sa le atinga pentru a fi recompensati peste 2-3 ani, cu o pozitie superioara in cadrul companiei.

Da, ei sunt obisnuiti cu acordarea recompensei dupa o perioda mai lunga si implicit se pot angrena si se simt motivati de proiecte cu durate lungi, de 16-20 de luni.

Programul de lucru este de 5 zile pe saptamana, fara intersectari cu alte activizati (social media, discutii for fun etc), in care focusul lor este orientat catre task, proiect, companie.

Dar weekend-ul este exclusiv pentru ei, viata lor, preocuparile lor, hobby-uri etc.

Organizatiile care valorizeaza loialitatea si consecventa la locul de munca li se potrivesc foarte bine.

Ce faci daca esti manager digital immigrant si ai subordonatii digital natives?

Ca si manageri, e bine sa intelegem ca digital natives au crescut intr-un mediu de stimulare intensa (scriu sms in timp ce se uita pe Youtube, iar intre timp isi actualizeaza profilul pe Facebook :)), ca atare pentru ei e mult mai usor sa treaca de la o actiune la alta, chiar daca inca nu este finalizata.

Putem sa spunem ca sunt multitasking, intr-un fel, iar in interactiunea aceasta online, prin intermediul platformelor sociale, oamenii sunt la fel, internetul avand acest efect al egalizarii, realitate cu care digital immigrants care activeaza in companii structurate si ierarhizate, nu sunt obisnuiti.

Realitatea lor in diferite companii a inceput cu o ierarhie clara, relatii de subordonare si uneori o respectare/ supunere in fata autoritatii, fara a te indoi de ea in vreun moment.

Aici poate sa apara tensiunea intre un manager digital immigrant si un subordonat digital native.

Ierarhia de ieri nu se aplica si azi, iar locul de munca nu este o cladire, poate sa fie o cafenea, iar ora 11 noaptea poate reprezenta o ora de lucru, asa cum ora 9 dimineata poate sa fie o ora de relaxare. 

Cultura in care am crescut isi pune amprenta asupra noastra, ca atare daca un digital native devine foarte familiar in organizatia in care activeaza, e normal, realitatea lui este aceasta, iar un mediu distant nu i se pare deloc ca inseamna o forma de respect.

Digital natives pot aduce contributii importante unui business, mai ales in dezvoltarea lui, ei fiind foarte receptivi la miscarile pietei, si foarte flexibili atunci cand vine vorba de adaptarea la un context in permanenta schimbare.

E un aspect cu care sunt obisnuiti.

Managerii digital immigrants pot valoriza acest aport in companie sau pot sa aleaga sa se lupte cu el, sa pastreze o abordare structurata si traditionala a business-ului… si atunci apar tensiuni si conflicte.

Sa nu uitam, digital natives valorizeaza organizatiile unde simt ca aduc valoare, unde sunt apreciati, unde sunt stimulati si simt satisfactia muncii lor, iar cultura companiei este una participatorie.

Managerul de azi poate gasi un echilibru intre abordarea traditionala a prezentei de 100% la locul de munca, unde focusul este doar pe sarcinile ce tin de companie, la abordarea moderna, cu care digital natives sunt obisnuiti, in care mutitasking-ul, schimbarea frecventa a activitatilor, dar si a timpului de munca, poate sa fie intermitent in timpul zilei, al noptii sau al saptamanii.

Primele organizatii care au cautat gasirea acestui echilibru au fost cele din domeniul IT, tocmai datorita faptului ca angajatii lor erau acesti digital natives.

A fost primul domeniu care s-a luptat si cu lipsa legislatiei care sa permita programul flexibil sau locul de munca din alte locatii decat sediul companiei, sau cel mentionat in contractul de munca… si au reusit, mai ales ca treptat s-au aliniat si alte companii din alte domenii.

Ce faci daca esti parinte digital immigrant si ai copii digital natives?

In primul rand, intra in lumea lui, sa vezi ce inseamna experienta lui online, incearca sa  joci jocuri online cu el, sau cere-i sa iti creeze un cont de email, sa descoperi secretele unui telefon mobil nou.

Mai ales daca tehnologia iti activeaza tot felul de temeri, treci peste ele, pentru ca acum tehnologia este noul standard la care ne raportam, asa ca ar trebui sa il acceptam ca pe o realitate noua si chiar sa ne folosim de.

Prin aceasta invatare online putem sa apelam la o serie de instrumente, aplicatii, jocuri educationale care sa le faciliteze invatarea, facand-o chiar distractiva :).

preview articolUneori probabil ne vine sa spunem – copilul meu este dependent de telefon/Ipad – dar sa nu uitam realitatea in care am trait noi, era fara tehnologie, la varsta lor; cu alte cuvinte, sa nu judecam prin prisma unei perioade de expunere la tehnologie, pe care noi nu am trait-o la varsta lor.

Sa ne asiguram, mai degraba, instrumente de tipul Parental Control, pentru a controla continutul informatiei la care este expus, raportat la varsta pe care o au.

E o masura binevenita pentru a asigura dezvoltarea lor armonioasa, si de a nu-i expune la informatii si emotii mult prea dure sau de neinteles pentru varsta lor.

Putem sa avem o influenta asupra copiilor nostri digital natives, incepand prin a-i intelege si a-i respecta.

In rolul nostru de parinti, daca reusim sa mentinem un echilibru intre: existenta in mediul virtual si comunicarea fata in fata, urmarirea unor filme video dar si a rasaritului de soare, citirea unor blog-uri dar si a cartilor cu coperti groase, joaca in mediul online dar si in mediul offline, cu prietenii, ne putem declara recunoscatori si bucurosi ca gestionam tehnologia si suntem in pas cu ea. 🙂

 

x

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.