Indra Nooyi te invata cum sa fii managerul ce nu cauta scuze
Era o perioada cand sa scrii de 200 de ori o afirmatie pe tabla sau in caiet era considerat un exercitiu foarte util pentru a elimina un comportament. Acum lucram foarte mult pe ideea de afirmatii de dimineata care te ajuta sa te definesti si chiar sa iti cresti dorinta de a realiza un obiectiv anume. Poate chiar si tu sau chiar copilul tau s-a gandit ca il poate ajuta daca isi oboseste mana scriind niste cuvinte de atat de multe ori.
La ce te ajuta? Poate ajungi un CEO cunoscut la nivel international, asa cum a ajuns Indra Nooyi. Acesta e cazul cunoscutei Indra Nooyi, primul CEO de gen feminin al popularului brand PepsiCo, precum si prima femeie CEO PepsiCo ce nu s-a nascut in America. Cum a ajutat-o pedeapsa scrierii unei afirmatii de 200 de ori? Ei bine, a transformat-o intr-un model de manager admirat pentru stilul sau.
Ti-am pregatit aici 5 lectii pe care Indra Nooyi ti le da si te ajuta ca sa devii un manager care isi iubeste statutul si rolul asumat in companie.
Lectia 1: “I will not make excuses”
„Nu voi cauta scuze!” este propozitia pe care bunicul ei, un judecator plin de carisma, a pus-o sa o scrie de 200 ori, atunci cand Nooyi ii spunea acestuia ca nu a reusit sa faca sarcina pe care i-a dat-o, in modul in care el a rugat-o.
Nu stia ea atunci ca aceasta ,,pedeapsa barbara” o va ajuta sa devina o persoana care niciodata nu se da batuta si intotdeauna isi indeplineste scopurile. Ce nu mai stia ea e ca urma sa o transforme intr-un CEO al unei companii cu prestigiu mondial, iar oamenii de pretutindeni vor veni la ea pentru actiuni, intrucat stiu ca ea NU CAUTA SCUZE.
Nooyi este plina de recunostinta fata de invataturile din copilaria sa. Acestea i-au oferit perspective noi si au indrumat-o inspre succes. Cum? Ei bine, au ajutat-o sa gaseasca incredere in ea, sa realizeze importanta muncii din greu si a eforturilor depuse in numele performantei. I-au aratat ca scuzele nu batatoresc calea spre evolutie si succes. O sarcina cere sa fie dusa la bun sfarsit. Ea isi ghideaza echipa spre incredere si succes si nu ii lasa sa se impotmoleasca de scuze.
Lectia 2
In copilaria sa, Indra Nooyi impreuna cu sora ei veneau la cina pregatite sa ,,conduca lumea”. Mama acestora le punea sa se imagineze in postura unui lider diferit si sa scrie discursul pe care l-ar sustine din postura unui presedinte, prim ministru, manager si asa mai departe. La sfarsitul cinei sustineau discursul, iar mama lor decidea cu cine va vota in urma acestora.
Nooyi foloseste invatatura din copilarie, aplicand-o si acum cu angajatii sai pentru a ii determina sa simta si sa experimenteze responsabilitatileunui leader, astfel reusind sa formeze viitori lideri.
O idee atipica, aplicata pentru a dezvolta lideri inca din momentele in care nu le-ai descoperit potentialul, dar le dai oportunitatea de a se manifesta.
Lectia 3
Indra Nooyi s-a dezvoltat ca si CEO avand ca scop sa fie intr-un Management Board, acel tip de manager caruia i se acorda incredere si credibilitate. Sa i se ofere proiecte provocatoare si intrigante, datorita expertizei si sigurantei in cunostintele ei. Si asta pornind din India, o tara in care sa te nasti femeie este considerat o pedeapsa pentru faptele rele savarsite intr-o viata anterioara. Femeia este considerata ardhangini (jumatate de trup). Principalul rol al femeii este acela de a naste si a creste copii. Barbatul este in centru, ca autoritate, iar femeia intotdeauna ca ajutor, in rol secundar. In India, femeia exista prin casatorie cu un barbat. Daca nu esti casatorita sau daca sotul tau moare, nu mai esti considerata ,,cineva”, ci devii ,,ceva”.
Mama Indrei a incercat sa le faca pe fetele ei sa depaseasca aceasta conditie a femeii in contextul Indiei, sa depaseasca barierele culturale, religioase si sociale. Indra a realizat ca succesul si evolutia vin doar datorita actiunilor pe care le faci, scuzele nu sunt o optiune. CEO-ul Pepsi vine dintr-o lume in care o femeie e imposibil de imaginat ca si ,,conducator”, ca si ,,lider”, iar lucrul acesta a ambitionat-o. A pornit nu doar de la imaginea celor din jurul ei, adica societatea dura in care s-a nascut sau familia sa, ci a fructificat si viziunile personale si calitatile sale. A lucrat la imaginea sa atat intern cat si extern, astfel rezultatul a fost unul complet.
,,Sunt foarte onesta – brutal de onesta. Intotdeauna privesc lucrurile din punctul altora de vedere, dar si din al meu personal. Stiu cand e timpul sa abandonez interpretarea mea, pentru ca a lor e mai buna.”
Lectia 4
Nooyi afirma despre modul ei de a fi manager:
,,Problema e ca nimeni nu te remarca atunci cand faci o treaba usoara. Este mult mai bine sa iti dai singura provocari, ridicand mana la cele mai dure sarcini; si munceste sa rezolvi probleme pe care nimeni altcineva nu a reusit sa le rezolve.”
Indra Nooyi isi incurajeaza angajatii sa ridice mana si sa caute provocari, fiind intotdeauna alaturi de ei si impartasindu-le experientele si trairile ei. Ea este genul de manager ce iti lanseaza provocari si vine cu riscuri, dar e acolo sa te invete si cum sa devii cel mai bun in a le face fata.
Lectia 5
Indra seteaza intotdeauna standarde inalte, atat pentru ea cat si pentru echipa sa. Aceasta afirma ca isi doreste ca echipa ei sa exceleze in ceea ce face si sa se poata imagina in pielea ei, sa isi doreasca sa fie pe pozitii inalte. Indra spune ca niciodata nu ar cere cuiva sa faca ceva ce ea nu ar face, din punct de vedere etic sau moral. Insa standardele sunt un must. Vrea ca echipa ei sa fie construita pe principii puternice care sunt in continua crestere. Ea stie ca echipa creste alaturi de ea si ea alaturi de echipa, de aceea principiile, viziunile si ideile ei se reflecta in performantele intregului brand Pepsi.
Lectia 6
Nu e de ajuns ca acum esti pe pozitie de CEO, spune managerul de la Pepsi. Invata lucruri noi, cauta intotdeauna metode inovative de evolutie si dezvoltare, chiar si de reinventare. Indra isi impune un stil in miscare permanenta: „Doar pentru ca esti CEO, sa nu crezi ca ai ajuns cu bine la destinatie. E nevoie sa cresti in mod constant ca stil de gandire, sa inveti si in modul in care abordezi organizatia. Niciodata nu am uitat asta”. Si Indra este CEO-ul Pepsi din 2004.
Tine cont de lectiile CEO-ului de la Pepsi si fii si tu un manager ce nu cauta scuze, ce depaseste stereotipuri si conditii, ce creste alaturi de echipa si isi ajuta echipa sa fie in continua dezvoltare, ce construieste echipe de neinvins.
Lasa-mi un mesaj si spune-mi daca te regasesti in principiile CEO-ului de la Pepsi si daca ti se par aplicabile in compania ta. Astept cu nerabdare sa discutam pe tema aceasta si sa impartasesti cu mine principiile tale ca manager.
Drag,
Claudia