Decizia lui FORD care a schimbat lumea
Iei decizii in fiecare zi. Unele sunt mai importante decat altele, insa esti constient ca fiecare decizie va avea consecintele ei. Stii si tu ca unele decizii pe care le iei au devenit atat de comune si normale, incat nici nu iti dai seama cand le iei. Eu, de exemplu, am luat decizia sa beau sucuri naturale in fiecare dimineata. Fac acest lucru cu o usurinta atat de mare, incat prepararea sucului a devenit un automatism.
Bineinteles, in ceea ce priveste compania ta, deciziile nu pot fi luate atat de usor. E nevoie ca acestea sa fie gandite inainte cu atentie sporita, intrucat unele decizii implica detalii ce ti-ar putea fi straine, altele sunt de o complexitate ridicata, care implica alti factori ce nu sunt in controlul tau.
Vesti bune in ceea ce te priveste. Ca manager instruit, dispui de abilitati de luare a deciziilor si de rezolvare a problemelor. Urmarind cativa pasi de luare a deciziei, intreg procesul va deveni mai maleabil si mai simplu de manevrat.
Inainte sa iti spun procesul prin care te poti pregati sa iei decizia cea mai corecta, as vrea sa iti povestesc despre una dintre cele mai mari decizii luate vreodata in istoria lumii de catre FORD.
In 1914, Henry Ford a decis sa dubleze salariile angajatilor sai. De ce? Ca angajatii faimosului Ford sa isi permita sa cumpere produsele facute de ei si nu numai. Sau asta spun unii. In schimb, brilianta idee de a dubla salariile nu a fost ca sa isi permita angajatii masina Ford, ci sa reduca demisiile si sa induca angajatilor starea ca in alta parte nu poate fi mai bine.
Ford a dezvoltat o adevarata revolutie a consumatorului, care a dus la crearea celei mai instarite natiuni de pe pamant. Tot el a fost cel care a inventat banda rulanta, intrucat viziunea lui era productivitatea ridicata, iar aceasta i-a usurat munca de 10 ori. Stii si tu impactul pe care o are o astfel de idee.
El avea niste principii puternice in privinta angajatilor lui. Oferea bonusuri din profit doar angajatilor care stateau in companie cel putin 6 luni si, cel mai important, doar celor care aveau o viata respectabila. Daca mergeai la un interviu la Ford, intregul tau istoric era verificat. Probleme cu alcoolul sau cu pariurile te excludeau din start. Ford, in schimb, angaja chiar si persoane cu handicap, persoane care in alta parte erau refuzate, el le angaja atata timp cat restul cerintelor erau acoperite. Ford a profitat si de situatia de dupa razboi cand barbatii isi cautau cu disperare locuri de munca. EL a vazut in asta o modalitate de a-si creste, din nou, productivitatea.
Afacerea Ford este cea mai mare afacere de familie din istorie.
Este si printre singurele afaceri care au rezistat Marii Crize Financiare din acea perioada, Marea Depresie. Pana in 1903, afacerea Ford avea un profit de $37,000, o suma exorbitanta la acea vreme.
Popularitatea Modelului T crestea prea mult, iar Ford a vrut sa inoveze ideea productiei in masa. Asa ca a venit cu un nou prototip, iar productia Modelului T s-a dublat. S-a dublat si numarul angajatilor, normal. Urmatorul an a dublat din nou productia, insa a pastrat acelasi numar de angajati. Insa a aparut o problema. Angajatii au inceput sa se simta sufocati de atata munca repetitiva si de volumul exagerat de mare de munca, incat au inceput sa apara demisii in masa. Impreuna cu partenerul sau, James Couzens, Ford a decis sa ia decizii radicale. Acesta, cu ajutorul presei, a transmis ca in compania sa numarul de ore se reduce de la 9 la 8. A mai anuntat si ca se va lucra in 3 ture in loc de 2, deschizand, astfel, posturi noi. Era acceptat oricine care indeplinea conditiile pe care ti le-am expus mai sus.
Cea mai mare veste a fost cand Ford a anuntat ca va dubla plata pe zi de la 2.5$ la 5$ pe zi. Urmatorii 11 ani din istoria Ford au fost despre investitii in productivitate si eficienta.
Lucrurile nu se termina aici. Vestile au luat rapid amploare si au fost receptate extrem de bine de toata lumea, inclusiv de presa, declara in acea vreme New York Evening Post. Productivitatea a crescut de la 40% la 70%, plecarile angajatilor au scazut de la 370% la 16%!!! In plus, pretul modelului T a fost redus de la 800$ la 350$, facandu-l pe Ford cel mai bun producator de masini din lume la acea vreme. Ford a devenit miliardar.
“We believe in making 20,000 men prosperous and contented rather than follow the plan of making a few slave drivers in our establishment millionnaires.” A spus Ford la acea vreme.
In materie de decizii, tu iti cunosti potentialul companiei cel mai bine. Te sustin prin acest articol sa te pregatesti pentru actul in sine.
Uite aici care sunt cei 5 pasi implicati in procesul de luare a deciziilor:
Pasul 1: Identifica PROBLEMA
Ar putea sa para usor, insa sa identifici o problema poate sa fie destul de dificil. O problema identificata corect, cu toate detaliile ei, este o problema aproape rezolvata. Cauta informatii care sa aiba legatura cu problema, astfel incat sa poti sa identifici si simptomele care apar in urma ei. Ca manager, porneste in cautarea factorului critic. O data ce pui un diagnostic problemei din compania ta, poti realiza cauzele acesteia si modul in care poti controla situatia. Ia exemplul lui Ford, cu toate ca succesul ii batea insistent in geam, lucrurile au luat-o razna. Asta a cerut masuri rapide si decizii prompte. A realizat care e cu adevarat problema si a investigat-o cu atentie. Nu a lasat sa se amplifice sau sa devina de necontrolat.
Pasul 2: Analizeaza problema inainte sa ii pui un diagnostic gresit
Analizeaza problema in detaliu. Clasific-o. Facanda asta, iti este mult mai usor sa stii cine e nevoie sa fie informat de aparitia ei si cine te poate ajuta sa o rezolvi. Tine cont de faptul ca o decizie are ecou in viitor, ia in calcul scopul si impactul ei si, foarte important, cat de inovativa e decizia. Cat despre perioada Ford, aceasta era destul de tulbure totusi. Somajul era in crestere, nivelul de educatie al societatii nu era ridicat. Erau educati doar cei din familii cu prestigiu si cu un statut social puternic.
Concurenta a aparut abia prin 1928. In America, numarul imigrantilor crestea de la o zi la alta si bineinteles ca fiecare avea nevoie de o slujba. Inainte de ideea lui Ford cu salariul dublat, productivitatea era de 170,000 automobile/ an; dupa decizia lui, productivitatea a crescut la202,000 automobile/ an.
Pasul 3: E timpul sa investigezi si sa te informezi
Du-te la detaliile problemei. Foloseste-te de fiecare ustensila: tehnologie, intreaba-ti angajatii, intreaba-ti clientii, intreaba-te pe tine. Profita de fluxul de informatie ce nu inceteaza sa curga in ziua de azi. Vei reusi, astfel, sa iti clarifici unele infatisari ale problemei. Ford nu a stat pe loc. Si-a intrebat partenerii, colegii, echipa de unde cred ei ca vine problema lui. Dupa ce si-a facut ordine in idei, a reusit sa gestioneze lucrurile mai elegant.
Pasul 4 : Pentru fiecare solutie gasita cauta si o alternativa
Nu cauta alternative ce implica zane ce iti vindeca firma ca prin minune. Fii realist. Tine cont de timp si de costurile implicate. In plus de asta, eu te sfatuiesc sa iti dedici o parte din atentie si mindset-ului angajatilor, care poate sa fie un detaliu semnificativ in procesul rezolvarii problemelor.
Statutul angajatilor lui Ford nu era unul de oameni educati sau instariti. Categoria de oameni ce lucrau acolo era una destul de mediocra, astfel incat Ford nu putea sa organizeze sedinte in care sa isi intrebe angajatii despre mentalitatea lor privind afacerea.
Un studiu recent facut de cei de la Gallup arata ca exista o legatura foarte stransa intre sentimentele angajatilor si rezultatele companiei. Daca angajatii sunt neimplicati in munca, costurile in plus ale companiilor din America cresc cu $300 de miliarde pe an. Un alt studiude la Gallup a demonstrat ca profitul companiilor este influentat la un moment dat de sentimentele angajatilor fata de companie.
Pasul 5: Alege cea mai buna solutie si pune-o imediat in practica
Solutia despre care simti ca ar rezolva problema, solutia aleasa, e nevoie sa fie comunicata tuturor persoanelor care vor fi afectate de ea. Bineinteles ca tu nu esti nevoit sa dai sfoara in tara privind deciziile pe care le iei, dar, daca tu crezi ca ar face bine companiei, atunci fa-o. Nimeni nu te opreste. Asigura-te, insa, ca viziunile tale nu se opresc la o luna sau la un an.
Concepe viziuni ce sa se intinda si pe parcursul unei generatii intregi, astfel chiar vei reusi sa aduci o schimbare in mentalitatea societatii. Intr-un articol viitor iti voi prezenta aceasta viziune si impactul ei asupra ta si asupra afacerii tale. O data ce ai parcurs cei 5 pasi, mai urmeaza sa ceri feedback tuturor persoanelor care au puterea de a influenta deciziile tale. Poti chiar sa testezi sa vezi ce se intampla.
Lasa-mi un mesaj si spune-mi ce decizii ai luat care au schimbat total compania ta.
Drag,
Claudia