4 greseli de evitat in perioada de acomodare a noului angajat
Asa cum bine stii si tu, fiecare companie are propriul ei stil de a manageria si gestiona lucrurile. Se iau in considerare valorile organizatiei, scopurile pe termen lung sau scurt, misiunea si evident obiectivele majore.
Si de ce se impiedica unii manageri de cateva greseli extrem de costisitoare?
Fiecare angajator isi doreste sa aduca in echipa lui persoane determinate, entuziasmate sa faca cat mai multe lucruri si sa evolueze alaturi de echipa ce i-a primit cu bratele deschise.
Va fi mult mai usor sa le eviti si te vei putea bucura de determinarea si implicarea noilor angajati.
Vreau sa fiu scurta si la obiect pentru a te ajuta cat mai repede cu putinta.
1. Nu evalua perfomanta noilor angajati dupa doar 3 saptamani.
De-alungul timpului am intalnit manageri care au hotarat soarta unui angajat doar dupa 2 saptamani in companie. Doua saptamani nu sunt indeajuns nici pentru acomodare cu echipa, mai ales de a incepe sa fii productiv si a genera rezultate vizibile.
Modul in care evolueaza un angajat, modul in care se dezvolta si creste nu poate sa fie vazut in nici un caz in 2 saptamani. Daca procesul tau de selectie a fost unul bun, cu siguranta ii cunosti abilitatile si potentialul. Da-i spatiu sa se manifeste.
Ce sa faci in acest caz?
In primul rand inlatura din minte dorinta de a vedea rezultate inca din primele 2 saptamani. Transmite-i ca rezultatele sunt cele care ne duc mai departe, sa devina constient de ele, inca de la inceput.
Poate sa dureze cateva saptamani pana cand un angajat incepe sa iasa din cochilie si sa isi demonstreze talentele. Datoria ta este sa il ajuti sa si le pune in aplicare, in cazul in care nu a facut-o inca si evident sa inceapa sa faca pasi in directia rezultatelor.
Arata-i noului angajat ca esti deschis la comunicare. Asigura-te ca are toate resursele pentru a-si face treaba bine si nu uita sa ii mentii directia de actiune foarte clara pentru a-si atinge obiectivele setate.
Noi obisnuim sa setam in fiecare luni obiectivele pentru saptamana care urmeaza. Chiar si angajatii noi au aceasta sarcina. Este mult mai usor si pentru ei, dar si pentru mine sa le evaluez performanta inca de la inceput.
2. Nu uita sa subliniezi motivul pentru care angajatii noi se dedica viziunii tale
Indiferent de rolul pe care il are un angajat in companie, acesta trebuie sa se identifice cu el, sa si-l asume, sa dea tot ce e mai bun din el pentru ca rolul lui sa fie un succes.
Din pacate, inca mai exista companii mici sau mari care nu stiu cum sa creioneze importanta rolului angajatului.
Chiar si rolul pe care il au persoanele de pe internship e nevoie sa fie bine subliniat. Altfel cum ar putea stii pentru ce lupta?
Este aceeasi situatie si pentru tine. Daca stii ca munca ta nu are importanta, o vei mai face cu placere sau implicare? Bineinteles ca nu.
Pentru asta procesul de inductie este extrem de util si important. Nu trece peste el. Ofera-i sansa noului angajat de a se identifica cu rolul lui. Invita intreaga echipa la un pranz impreuna (in pauza de masa, la sala de mese, in bucatarie, la cofetarie din apropiere, oriunde). Prezinta-i departamentele cu care va colabora si nu numai. Explica-i misiunea companiei si rolul pe care el il joaca pentru ca aceasta sa se materializeze.
Nu evita nici povestile mai putin placute. Poti sa ii povestesti si de intamplarile dificile peste care ati trecut cu brio si ce v-a facut pe voi, ca echipa sa ramaneti impreuna.
Acest lucru poti sa il faci nu doar cu angajatii proaspat veniti. O idee buna ar fi sa le readuci aminte si angajatilor vechi valorile, misiunea, viziunea si rolul acestora in toata imaginea de ansamblu.
3. Nu permite comportamentelor toxice sa prinda radacini.
In articolul „ Angajatii toxici care iti afecteaza afacerea” am ilustrat cum poate un comportament si o atitudine negativa a unui singur angajat, sa influenteze productivitatea intregii echipe.
Este foarte important sa observi atitudinea si comportamentul noului angajat. Intreaba-l cum se simte dupa prima zi, daca i-a placut, ce oportunitati de imbunatatire vede. Fa acest lucru pe parcursul mai multor saptamani. De asemenea intreaba si restul echipei ce parere are despre noul lor membru, unde rezoneaza cu el/ea si unde nu.
Te incurajez sa comunici cat mai des cu noul angajat si cu echipa ta. Nu neglija faptul ca in spatele acestui comportament pot sa zaca niste nemultumiri care nu i-au fost satisfacute. Care sunt acelea? Cum poti repara asta?
4. Nu uita sa rasplatesti performanta.
Performanta angajatilor trebuie rasplatita, dar rasplatirea aceasta sa nu o vezi doar in bani.
Recunoasterea perfomantei este extrem de importanta pentru ca angajatul sa nu isi piarda motivatia. Fie ca implementezi un program de bonusare a performantei, fie setezi un target care o data indeplinit va fi rasplatit, este important sa nu neglijezi realizarile angajatilor.
Generatia millenials nu functioneaza intr-un mediu in care realizarile lor nu sunt apreciate. Implicarea acestora si dorinta de a inova prin talentele lor, necesita si apreciere din partea ta. Nu neglija acest lucru. Risti sa pierzi implicarea angajatilor foarte buni si sa impiedici evolutia acestora.
Ofera angajatilor noi dar si mai vechi feedback. Evalueaza-le perfomanta. Daca au reusit sa realizeze ceva ce are cu adevarat impact, da-le un bonus. Plateste-le o masa in oras, sau o ora la spa. In articolul „Beneficii neconventionale pentru angajatii tai” gasesti idei prin care poti sa iti arati aprecierea fata de angajatii care si-au demonstrat implicarea si talentul.
Ia in considerare valorile, performanta, progresul si dorintele angajatului. Vei reusi astfel sa ai o imagine clara a modului prin care poti sa ii rasplatesti eforturile.
Aprecierea poate sa prinda mai multe forme. Simplul multumesc face minuni, sau faptul ca ii dai un feedback la timp si il ajuti sa inainteze cu munca lui. Gaseste cea mai buna solutie si pastreaza-ti angajatii de top.
Stii si tu cat de costisitor este un proces de recrutare.
Acum ca ai o imagine mai clara a greselilor pe care unii manageri le fac in ceea ce priveste angajatii noi, poti mult mai usor sa te pregatesti pentru sosirea noului membru al echipei. Orice nou talent in companie este un pas in fata. Lupta pentru talentele tale si permite-le sa se dezvolte.
P.S Ai fost pus in situatia in care ai pierdut un angajat din cauza uneia dintre greselile de mai sus?
Drag,
Claudia