Cum faci analiza unui angajator cand vrei sa-ti schimbi job-ul?
In cazul in care vrei sa iti schimbi angajatorul, e nevoie de o analiza exhaustiva a companiei care te intereseaza. In aceasta perioada e multa miscare pe piata fortei de munca. Si e normal, intotdeauna perioadele de crestere economica sunt asociate si cu cresterea increderii. Si de cele mai multe ori, vedem perspectiva pozitiva: vom merge intr-un context nou, mult mai bun, cu oportunitati de dezvoltare, pachet salarial in crestere etc.
Dar nu intotdeauna lucrurile se intampla asa, mai ales cand suntem grabiti si nu parcurgem toti pasii necesari atunci cand ne schimbam job-ul. Una dintre cele mai importante etape este analiza potentialului angajator.
De 17 ani de cand activez in domeniul recrutarii de personal, cred ca am vazut tot ce se poate vedea, sau cel putin asa sper. De la companiile de la inceputul anilor 2000, cand recrutarea pe baza unor criterii si competente clare, era o haiducie , la escaladarea pachetelor salariale in anii 2005-2007 fara sa fie sustinute de valoarea adusa de angajat, pana in zilele noastre cand companiile sunt impinse la decizii pripite datorita cresterii fluctuatiei de personal.
Esti in faza in care doresti sa iti schimbi job-ul, indiferent daca esti pe o pozitie de General Manager, reprezentant de vanzari sau inginer de proces. Urmatorii pasi sunt obligatorii pentru a te asigura ca urci in trenul care te duce la destinatia dorita.
Organizatia
Afla care este istoria organizatiei, evolutia ei, cine sunt actionarii si ce obiective are pe termen mediu si lung. Vezi dimensiunea companiei si gradul ei de flexibilitate raportat la cerintele unei piete in miscare in industia in care activeaza. Care este reputatia ei pe piata, ce produce sau ce servicii ofera si care este calitatea acestora.
Urmareste cifrele: vanzarile in ultimii 3-5 ani, numarul si locatia subsidiarelor, produse noi lansate, profit si orice alti indicatori care pentru tine inseamna stabilitatea financiara a companiei. Cat de procedurata sau flexibila este compania. Si foarte important, incearca sa suprinzi cultura organizatiei, facand diferenta intre un business de familie si unul de tip corporate.
The team manageriala
Uneori aceasta se suprapune cu actionarii, in companiile romanesti – sau are in frunte un Board, mai ales in companiile mari sau care au actionari, fondurile de investitii. Care este stilul lor de leadership, de cand sunt in companie si care este motivatia lor pentru pozitia actuala. Daca interviul este direct cu ei, astfel de intrebari te ajuta sa intelegi daca motivatia ta se apropie de perspectiva lor asupra a ceea ce inseamna compania.
Interviul pe care il ai cu viitorul tau superior iti da o buna ocazie sa-i vezi stilul de comunicare, de ledearship. Poti sa afli care ii sunt asumptiile de baza cand vine vorba despre echipa, performanta, cultura, despre business in general.
Angajatii
Cu alte cuvinte colegii tai sau poate subordonatii tai. Fiecare interactiune cu ei iti da oportunitatea sa completezi analiza ta cu informatii noi: cum se comporta, care este discursul lor. Incearca sa pui aceeasi intrebare mai multor angajati sa vezi diferentele de viziune, sau dimpotriva, perspectiva comuna.
Cat de des vezi oameni care sunt inspirati de ceea ce fac, cat de deschisi sunt sa iti ofere informatii (respectand regulile de confidentialitate)? Vezi oameni zambind? Care este cel mai frecvent motiv pentru care angajatii decid sa plece din companie? Avand in vedere ca ei vor fi colegii tai, care este “personalitatea” lor, te potrivesti cu ei?
Competitia
Care sunt principalele companii “rivale”? Cum se diferentiaza ele pe piata? Care este elementul distinct care scoate compania in care vrei sa activezi in fata? Care este calitatea produselor sau serviciilor companiilor competitoare si ce stil de management au ele?
Job-ul tau
Cat de clar iti este rolul? Cu cine vei interactiona? Care sunt oportunitatile tale de dezvoltare, din persectiva competentelor individuale sau a pozitiei in structura companiei. Care este pachetul salarial plus beneficiile acestei pozitii? Exista o misiune a acestei pozitii? Care sunt asteptarile superiorului cand vine vorba de acest job? Task-urile iti sunt clare? Ce resurse poti accesa? Care poate fi potentialul tau de inovare? Care sunt limitele decizionale si cine le traseaza. Si nu in ultimul rand: ai simtit aceea “chimie” in interactiunea cu oamenii din companie?
Acestea sunt cele mai importante aspecte in analiza unui angajator. Nu sari peste aceasta etapa. Vei evita situatiile in care ajungand intr-o pozitie, intr-o anumita companie unde peste nici o luna iti pui intrebarea: Ce fac eu aici? Nu e ceea ce imi doresc.
Mai sunt si alte aspecte pe care le-ai suprins tu in analiza unui angajator? Hai sa le impartasim. Impreuna crestem maturitatea si mediul de business in care activam.
Drag,
Claudia