Internship la 40 de ani? Ce castiga compania care il ofera
„The expert in anything was once a beginner”
E una dintre afirmatiile care sta pe panoul nostru inspirational din Psihoselect. De ce? Pentru ca toti avem un inceput. Si nu doar un inceput in cariera. Cand esti student si incerci sa-ti gasesti acel “career path”, esti de cele mai multe ori de unul singur. Inceput inseamna si la 40 de ani, dupa ce ai activat multi ani intr-un domeniu, simti ca nu te mai identifici cu ceea ce faci si dorești o schimbare.
Dar nu orice schimbare, UNA TOTALA! Cum ar fi sa treci din domeniul bancar in domeniul de marketing, de la un program flexibil, la unul fix. Biroul tau sa fie oriunde ai un laptop si un telefon, masa ta pe care iti scrii notitele sa devina bordul masinii. Sa schimbi cultura corporatista cu mediul institutiilor de stat, fiecare avand argumentele si motivatia care are sens pentru sine.
S-ar putea sa vezi aceste schimbari cam drastice, dar, crede-ma, sunt dorite.
In fiecare proces de selectie, din 15 candidati intervievati, 4 isi doresc o schimbare de genul acesta. Acum 3 ani, aveam maxim 1 candidat per selectie, iar acum 10 ani acest subiect nu exista. Dar cum sa incepi? Ai 35-40 de ani, in medie 15 ani lucrati deja si vrei sa intri intr-un domeniu nou pe care, inca, nu il cunosti. Dar esti pregatit si ai atitudinea potrivita, atitudine pe care eu o ador. Adica “you throw yourself out there!” Fara frica si fara prejudecati, fara afirmatii de genul “ce zice lumea?”, “oare ma descurc?”, etc. Dar ai ceva ce iti va asigura succesul: dorinta de a reusi!
Un raspuns la intrebarea “cum vei reusi?” este si programul de internship. Astfel de programe nu mai sunt gandite doar pentru studenti. Companiile isi deschid timid, dar sigur, usile si pentru tinerii de 40 ani care se aliniază, din nou, la linia de start.
Dar de ce sa participi la un astfel de program?
Iei contact cu domeniul vizat de tine, castigi experiența
Prin intermediul unui internship castigi experienta necesara, activand uneori chiar si in job-ul pe care vrei sa il parasesti. Indiferent daca vorbim de 2 sau 4 ore pe zi, e primul tau contact cu domeniul din care vrei sa “gusti”.
E ca si cum ai pleca de la job si mergi la cursuri, pentru ca faci un program de MBA, sau iti certifici niste competente. Daca in mintea ta asezi programul de internship ca primul pas al unui plan pe 10 ani, iti gasesti “resurse” sa il faci.
In plus, odata incheiata etapa de internship, exista posibilitatea ca managerii companiei sa iti propuna o oferta de colaborare. Un studiu realizat de National Association of Colleges and Employers indica faptul ca aproximativ 59% dintre companii isi angajeaza internii pe durata full-time.
Internship-ul poate fi un CV Booster exact în compania pe care ti-o doresti
CV-ul reprezinta cartea ta de vizita in domeniul profesional, este o extensie a ceea ce ai realizat pana in prezent. Un CV in care iti evidentiezi competentele detinute, dar si aspiratiile de a fi angajat in domeniul vizat de tine sau in compania cu care te identifici cel mai bine. Si acum intalnesc oameni care au in minte o companie la care vor sa se angajeze. Dar pana acum nu au reusit sa se apropie de ea. E momentul sa schimbam strategia!
Nu uita insa, sa mentionezi si skills-urile castigate in urma stagiului de internship. Vorbeste despre task-urile avute si proiectele la care ai participat si spune ce aptitudini ti-au dezvoltat. Cu cat mai multa expunere, abilitati si iscusinta, cu atat mai mari sansele sa prinzi viteza pe pista de alergare, exact pe culoarul unde te-ai asezat la start – number 1.
Go or stay?
Este prima intrebare care apare in mintea noastra, mai ales cand incercam lucruri noi. Parca vrei sa iti vezi reactia, sa fii sigur ca ai luat cea mai buna decizie si te identifici cu ceea ce faci. Daca esti in interiorul companiei dorite de tine sau in domeniul pe care il explorezi pentru prima data, reactia ta este esentiala.
Fii atent la cultura organizationala, la modul in care se fac lucrurile in mod normal in acea companie. Vei sti daca dimineata sari din pat sau apesi pe alarma butonul “amanati”.
Daca e sa privim din perspectiva angajatorilor, companiile incep sa treaca de momentul in care vad ca aplicanti pentru internship doar tinerii absolventi sau studentii. De ce? Este o buna oportunitate de a aduce seniori si expertiza din alte domenii pentru a realiza ceea ce numim “cross functional teams”. In interiorul companiei, cross functional inseamna oamenii cu competente din departamentele companiei.
Programele de internship iti permit sa experimentezi cross functional teams, avand know how-ul din industrii pe care nu le accesezi în mod normal.
Intr-o lume in care diversitatea isi cere locul, unde design thinking reprezinta baza strategiei de business pe urmatorii 4 ani, expertiza adusa de tinerii internship-isti de 40 de ani poate sa fie cea mai buna oportunitate.
P.S. Ce mai pot castiga companiile prin internship-ul tinerilor de 40 de ani? Completeaza la rubrica de comentarii, impreuna dezvoltam mediul de business!
Drag,
Claudia