Povestea vulturasului curios si intrebari care fac diferenta
Exista in orice interviu acea parte in care recruiterul intreaba candidatul: Care sunt intrebarile la care doriti raspuns detaliat? Sau Acum urmeaza partea in care imi puneti dumneavoastra intrebari sau Astept intrebarile dumneavoastra. Aceeasi intrebare sub mai multe forme.
Sunt unii candidati care nu dau o importanta speciala acestei sectiuni a interviului. Sunt si interviuri in care angajatorii sau recruiterii nu dau candidatului ocazia sa isi lamureasca unele intrebari sau neclaritati. Acest lucru afecteaza reputatia companiei pentru care candidatul a aplicat si poate sa fie un lucru extrem de daunator, daca se intampla in repetate randuri. Desi unele companii neglijeaza aceasta parte, este bine pentru recruiterii care vor un interviu bun, din care sa poata trage concluzii clare, sa permita candidatului sa puna intrebari. Acest lucru iti arata cat de atent este candidatul la intreg procesul de recrutare, denota interesul pe care il are pentru companie si il ajuta sa decida daca profilul afacerii se potriveste cu planurile lui.
Pentru fiecare candidat in parte, acest moment in care i se permite sa puna intrebari este o portita spre cunoastere. Este o oportunitate de a-si raspunde intrebarilor sau nelamuririlor.
Ca recruiter, aceasta parte din interviu te poate ajuta elegant si diplomat sa faci diferenta dintre candidatii excelenti si cei sub nivelul dorit.
Candidatii care vin cu intrebari bine structurate inseamna ca s-au documentat in ceea ce priveste compania ta si sunt bine pusi la punct cu profilul afacerii tale.
A fost o data o familie de vulturi. Acesta traiau ascunsi de lume, intr-o crapatura a unui munte de piatra. Familia de vulturi era impotriva socializarii de orice fel si le interzicea puilor vulturi sa exploreze sau sa se imprieteneasca cu cineva.
Intr-o zi, mezinul familiei ramase singur in cuib si simtea cum viata lui trece pe langa el. Zi de zi se trezea dimineata si vedea umbra muntilor neexplorati care parca il strigau sa mearga sa se bucure de priveliste. Insa familia lui ii interzicea acest lucru, intrucat acestia spuneau ca orice membru al familiei care a fost curios de munti a fost, pana la urma, rapus de alti pradatori.
Era trist si se simtea si mai mic ca de obicei. Dupa multe saptamani de framantari, de nopti nedormite din cauza gandurilor si a dorintei de necontrolat de a explora, tanarul vulturas se hotari sa mearga sa traverseze muntii care il chemau. Cand familia lui s-a dus la vanatoare, vulturasul si-a scuturat aripioarele si a pornit la drum.
Si-a facut multi prieteni: frunzele colorate care il indrumau spre vantul mai domol, nori batrani care l-au scutit de ploi aspre si reci, brazi batrani care i-au fost loc de odihna in noptile obositoare. A fost ghidat cu succes spre locul la care a visat in tot acest timp. A pus multe intrebari pe drum, fara sfiala. A intrebat tot ce ii starnea curiozitate si nedumerire. S-a asigurat ca fiecare raspuns vine cu detalii. Toata lumea aprecia curiozitatea vulturasului.
A ajuns, intr-un final, in munti. Muntii l-au primit cu inima deschisa. Tanarul vultur s-a indragostit pe loc de ceea ce i se oferea. Vulturasul a promis ca va apara muntele de daunatori si ca va fi intotdeauna fidel acestuia, pentru ca a fost visul lui sa ajunga acolo si pentru ca s-a asigurat ca stie totul despre munti ca sa fie demn de umbra lor.
Muntii au fost extrem de fericiti si mandri ca au un nou membru dedicat lor si atat de perseverent.
Familia vulturasului inca se ascunde in crapatura muntelui de piatra. Acestia nu au parte de umbra muntilor de brazi.
Curiozitatea nu omoara nici pisica, nici vulturii calatori, nici candidatii care vor sa stie despre compania ta.
Din contra, curiozitatea iti permite sa vezi dincolo de umbrele muntilor de brazi, adica dincolo de ce crezi tu ca este acolo. Curiozitatea te ajuta sa evoluezi si sa pasesti dincolo de aparente. De aceea, incurajeaza candidatii sa puna intrebari. O intrebare bine gandita poate face diferenta dintre candidatul axat pe rezultate si altul care nu pune accent pe asta. Foloseste-te de curiozitatea lui.
Ca sa iti faci o idee despre intrebarile castigatoare, uite aici cele mai captivante 4 puncte cheie pe care sa le urmaresti atunci cand ii dai ocazia candidatului sa puna intrebari.
Candidatul intreaba cum e masurat succesul in compania ta?
Daca candidatul intreaba acest lucru, demonstreaza faptul ca are focus pe succes si ca e determinat. De asemenea, demonstreaza faptul ca e interesat de ce fel de asteptari va avea compania de la el. Daca candidatul participa la un interviu pentru postul de om de vanzari, un potential raspuns este sa ii spui ca in urmatoarele 75 de zile v-ati propus sa aduceti inca 10 noi clienti. Acest raspuns ii va arata candidatului ca sunteti axati pe rezultate inalte si ca va setati target-uri provocatoare. Daca candidatul este interesat de succes, inseamna ca este interesat si de cariera. Acest lucru este un indiciu pentru a-ti da seama daca acesta va ramane in compania ta mai multa vreme sau nu. Este o intrebare foarte buna, cu castiguri reciproce. Din start un candidat care vine cu aceasta intrebare merita sa fie luat in calcul pentru short list.
Te intreaba despre procesele de evaluare prin care va trece?
Am intalnit companii care au solicitat consultanta expertilor Psihoselect tocmai din cauza acestei intrebari. Recruiteri care nu au stiut cum sa raspunda acestei intrebari au fost descalificati de catre candidatii cu mult potential. Este o intrebare extrem de valoroasa, care denota cunostinte, dar si expectante mari din partea candidatului. Un candidat constient de ceea ce poate sa ofere este un candidat care se asteapta ca performanta lui sa fie masurata si, mai ales, recunoscuta.
O astfel de intrebare demonstreaza faptul ca ai in fata ta un candidat capabil si exigent in ceea ce priveste calitatea muncii lui. Isi are locul pe short list, intrucat are implementata in modul de lucru ideea de performanta. Cauta si tu acest indiciu, ca multi alti angajatori. In plus, orice companie are nevoie de angajati care sa promoveze brandul firmei. Astfel de angajati au nevoie sa isi masoare performantele si sa cunoasca rezultatele acestor evaluari. In consecinta, daca dai sansa candidatilor tai sa cunoasca aceste aspecte, vor creste si vor promova mai departe brand-ul tau.
Pare candidatul curios despre rezultatele din companie?
Orice recruiter bine pregatit, cu expertiza in domeniul recrutarii, va acorda atentie unei astfel de intrebari. Daca recruiterul tau nu stie care sunt lucrurile care iti fac compania de succes, atunci ofera-le un training de specialitate. Aceasta intrebare arata interesul candidatului in ceea ce priveste compania. Este foarte posibil ca el sa puna aceasta intrebare, intrucat se pregateste sa iti spuna ce plus de valore ar putea aduce strategiilor tale. Acest lucru este extrem de apreciat de recruiterii cu experienta, intrucat stiu ca un candidat care se pregateste deja sa iti aduca plus de valoare este un candidat de luat in vizor.
Tine cont de faptul ca orice angajat este o investitie. Evident ca orice investitie ar trebui sa genereze recompense si rezultate. Candidatii cu adevarat buni vor dori sa stie ce face diferenta in compania ta, care sunt cu adevarat acele lucruri pe care ar fi bine sa fie axati. Un candidat care pune intrebarea aceasta se gandeste din start cum ar putea el sa te ajute pe viitor. El stie ca, daca te ajuta sa ai succes, va avea si el, la randul lui, succes. Un astfel de candidat este extrem de valoros. Nu il neglija!
Este interesat candidatul de training-urile pe care le oferi?
Un candidat care pune aceasta intrebare este cu siguranta un candidat axat pe dezvoltare personala si profesionala. Este in cautare de evolutie constanta. Acesta este un lucru foarte bun. Este o valoare a candidatului pe care e nevoie sa o iei in considerare, atunci cand triezi candidatii. Training-urile de specialitate sunt un lucru util atat pentru angajati, cat si pentru tine, ca angajator. Daca iti ajuti angajatii sa evolueze, te ajuti pe tine sa te apropii mai repede de succesul pentru care lupti. Intrebarea aceasta arata faptul ca si candidatul este axat pe succesul personal si pe cel al companiei. De asemenea, inseamna ca este o persoana careia ii place sa investeasca in el, ceea ce inseamna ca este fidel, statornic si ca e in cautare de cariera. Toate aceste calitati sunt pe lista ta, asa ca, daca intampini aceasta intrebare, asigura-te ca incercuiesti numele candidatului.
Ca in povestea vulturasului, curiozitatea unui candidat poate sa il aduca sub protectia umbrei muntilor mult visati, adica sub acoperisul companiei tale. Tu devii, astfel, muntele care ii va oferi candidatului prilejul carierei si al succesului.
Felicitari pentru ca ai citit intreg articolul, chiar daca a fost unul lung. Sper ca acum, stiind mai multe despre recrutare, esti pregatit sa intampini noi candidati talentati. Felicitari inca o data pentru faptul ca ai dus lectura pana la capat. Inseamna ca esti axat pe succes.
Acum preia tu tastatura si lasa-mi un comentariu in care spune-mi ce alte intrebari care au facut diferenta intre candidati ai mai intalnit la interviu. Nu uita ca vrei sa RECRUTEZI SUCCES.
P.S. Pentru orice fel de consultanta, nu ezita sa iei legatura cu echipa Psihoselect.
Drag,
Claudia