3 lectii de management de la Jack Welch
Inainte sa ajunga faimosul CEO al General Electric si sa fie vazut ca lider, Jack Welch a transformat viata unui baiat de 13 ani. Era vara lui 1969. Caldura topea asfaltul din cartierul rezidential unde locuia Jack. Pe atunci era doar un simplu manager in compania General Electric. Un baiat din vecini, Terry Holland, mergea din casa in casa sa intrebe proprietarii daca doresc sa le tunda iarba. Voia sa isi faca niste bani de buzunar pentru dulciuri, fiindca parintii lui nu ii puteau oferi din bucuriile oricarui copil. Cand a batut la usa lui Jack, entuziasmul sau era mare deoarece voia sa mai adauge un client pe lista lui. Insa nimic nu il pregatise pentru ce avea sa urmeze.
“Cati bani ceri pe serviciul tau?”, il intreba Jack inca de la inceput.
“Nu cer un pret. Las oamenii sa imi dea cat cred ei ca este corect”, spuse baiatul.
“Cat primesti de la vecinul de vis-à-vis, spre exemplu?”, continua Jack.
“Trei dolari”, raspunse acesta pe un ton sfios.
“Dar la casa de acolo?”, intreba acesta, indicand spre o alta casa.
“Trei dolari si 25 de centi”, raspunse baiatul, cu un zambet pe buze de aceasta data.
Jack se intoarse spre el si ii spuse pe un ton serios. “Uite ce iti propun. Iti voi da 4 dolari sa-mi tunzi iarba, insa vreau sa am cea mai frumoasa gradina din tot cartierul.”
Inspirat de vorbele lui Jack, dar si de asteptarile sale, Terry s-a pus pe treaba. A tuns iarba pentru toti vecinii. A gasit noi metode prin care sa adauge valoare serviciilor oferite. Mici elemente de design precum tunsul ierbii in forme geometrice, a inceput sa ingrijeasca si aleile. Nici un fir de praf, nici o frunza de floare rupta nu gaseai pe aleile lui Jack. Jack i-a stabilit un standard baiatului, o gradina excelenta, insa l-a lasat pe Terry sa vina cu propria sa varianta de cum trebuia sa arate acaeasta.
Vazand ca pot avea si ei mai mult, vecinii au cerut si ei acest serviciu suplimentar, fiind pregatiti sa plateasca in plus. Au realizat ca merita sa faca un mic efort financiar pentru standardul nou impus de Jack si Terry.
Din experienta lui Jack Welch poti sa observi cat de important e sa cauti excelenta in ceea ce faci pentru a ajunge in varful industriei tale.
De fapt, toata filosofia de business a lui Jack Welch s-a referit la cum sa ajungi pe locul I sau, in cel mai rau caz, pe locul II in industria in care activezi. Pana la urma si locul II este de urmarit. E primul loc dupa locul I. Cand a ajuns, in sfarsit, CEO la General Electric, acesta si-a folosit darul transformarii si asupra companiei. Dintr-o companie care valora doar 14 miliarde de dolari in 1981, a dus-o la o valoare pe piata de peste 400 de miliarde, in 2001, ajungand prima in industria ei, precum era si viziunea lui Jack. Cu siguranta te-ai gandit ca si tu poti sa fii un Jack Welch al organizatiei tale.
Una dintre credintele de baza ale lui Jack Welch este ca “motorul uman” revitalizeaza “motorul de business”. Uita-te la oamenii pe care ii ai, lucreaza cu ei, stabileste-le standardul la care vrei sa performeze si unii te vor uimi. Nu toti, dar acei cativa te vor ajuta ca departamentul tau, organizatia ta sa urce in indutria in care activezi.
Am pregatit pentru tine cele 3 lectii de management ale lui Jack Welch, prin care echipa ta poate sa contribuie la cresterea departamentului sau organizatiei.
1. Seteaza standardul inca de la inceput
Porneste cu definirea acestui standard. Ce inseamna pentru tine si pentru organizatia ta o performanta excelenta. O poti descrie in termeni de imagine, rezultate, echipa, fara sa intri in detaliile acestui standard. Definirea lui in detalii inseamna anihilarea contributiei pe care pot sa o aiba angajatii tai. Lasa-i sa il creioneze in detalii. Vor veni cu idei de diferentiere fata de concurenta. Cu idei despre servicii noi, produse noi, noi nise de piata, doar sa le lasi spatiul necesar.
2. Da unda verde autonomiei angajatilor
Daniel Pink evidentiaza foarte bine ca in organizatiile acestor decenii, motivatia angajatilor este intr-o legatura puternica cu ceea ce inseamna autonomia lui de actiune.
Daca organizatia ta inca se afla in stadiul in care controleaza comportamente si nu rezultate, inseamna ca mai ai de lucru pana sa ajungi la nivelul companiilor care dau directia. Cand ai putin timp, citeste “Drive”, a lui Daniel Pink. Iti da idei noi si iti schimba perspectiva.
3. Fii dispus sa investesti in valoarea pe care ti-o doresti
Ca si Jack Welch, cand vrei excelenta, e important sa te ridici peste cei care doresc doar rezultate bune. Prin simplul fapt ca esti pregatit sa platesti sau sa recompensezi aceste servicii peste nivelul dat de vecinii tai/concurenta ta.
De aceea, e bine sa stii ce ofera vecinii tai si la ce standard. Astfel poti sa setezi standardul mai sus, si sa il si recompensezi ca atare.
S-ar putea, dupa o perioada, standardul tau sa fie repede preluat de ceilalti. Acest lucru inseamna ca ai ocazia sa ridici din nou standardul de excelenta. Asa contribui la cresterea nivelului in industria in care activezi, iar tu dai tonul.
Pornind de la aceste aspecte pui bazele unei organizatii cu o cultura echitabila in care treci de la relatia manager-subordonat la o abordare manager-partener. Poate sa fie o relatie pe termen lung sau mediu, nu conteaza. Nu cauta sa iti legi oamenii de glie. Orice plecare din companie iti ofera o noua ocazie sa resetezi standardele. Poate chiar mai repede decat actioneaza concurenta, si atunci avansul tau este de neatins.
Inseamna ca vinzi mai mult, produci mai bine, ai rezultate mai bune, oferi servicii excelente, cota ta de piata este tot mai mare. Dar nu te relaxa… oricand poate sa intre un nou jucator pe piata.
So, keep going, or running. 😊
Poate cea mai importanta lectie de la Jack Welch este ca odata ce contribui la cresterea angajatilor tai, acestia contribuie la evolutia business-ului. Unii vor simti cresterea ca o presiune, dar dupa ce trec de rezistenta proprie, se pot deschide. Nu uita sa le dai ocazia.
Jack Welch a crezut in aplicarea acestor idei, ca atare a crescut compania la o valoare de 28 de ori mai mare decat momentul lui de start. Chiar daca acest lucru a insemnat sa creasca oameni. Sa ii vada plecand, sa ii dea afara, sa ii roteasca pe posturi, sa ii avanseze, rezultatele au venit. Jack Welch a devenit managerul care a avut impact in organizatia sa, inca de cand era doar un manager de departament.
Gandeste-te cum iti poti formula tu standardul in departament/companie si impartaseste cu noi.
Drag,
Claudia