Ce am invatat despre recrutare stand la rand la supermarket
Saptamana trecuta am fost la cumparaturi in 2 supermarket-uri diferite. Intr-unul din ele nici nu am simtit cum a trecut timpul datorita eficientei dovedite de casier, iar in celalalt am stat 40 de minute la rand si la casa de marcat.
Experienta aceasta mi-a dovedit inca o data cat de important este ca in cultura organizationala sa se regaseasca printre valori evolutia angajatilor. Pentru asta e nevoie, in cazul meu supermarket-ul are nevoie, sa definesti bine cultura organizationala. Acest lucru se aplica tuturor companiilor, mici sau mari.
Primul supermarket la care am fost este cunoscut pentru o cultura procedurala, bine prezentata si respectata. Aceasta cultura a strictetii, a evolutiei pas cu pas si a eforturilor care se transforma in rezultate, nu este straina nimanui. Pentru a evolua este nevoie sa treci prin mai multe nivele, unde ai ocazia sa inveti fiecare detaliu al organizatiei. Si recrutarea se face dupa aceste principii.
Cine reuseste sa isi demonstreze compatibilitatea si competentele evolueaza, cine nu, pleaca. Cu toate ca este o cultura stricta, procedurala, rareori am stat la rand mai mult de 15 minute intr-o dupa-masa aglomerata. Apogeul l-am atins in supermarket-ul care in ciuda faptului ca am stat 40 de minute la rand, m-a invatat cat de important este sa ai o cultura care sa se axeze pe angajat.
De ce este important ca in cultura organizationala pe care o dezvolti sa se regaseasca si binele angajatului?
Fiecare organizatie are normal si de drept o altfel de cultura a organizatiei. Cultura este influentata de strategiile implementate, de profilul organizatiei si de angajati. Cu siguranta cultura organizationala din Psihoselect nu ii va fi deloc utila supermarket-ului la care am stat eu 40 de minute. N-ar avea cum.
Este placut sa tragi o lectie din fiecare experienta, fie ea negativa sau pozitiva. Cand statul la casa de marcat timp de 40 de minute devine o experienta pozitiva, atunci iti dai seama ca esti pe calea spre evolutie cu adevarat.
Cultura organizationala va influenta performanta angajatului
M-am intrebat tare si raspicat in gandul meu: Se tine cont de cultura organizationala in acel supermarket atunci cand se fac angajarile? Sau care e motivul pentru care angajatii sunt atat de putin eficienti?
Atunci am realizat faptul ca nu e de vina angajata care nu s-a descurcat la casa de marcat. De vina este faptul ca nu i s-a facut un training, nu s-a investit in dezvoltarea ei si in acomodarea ei, de vina este un sistem defectuos in care cultura organizationala nu pune deloc accentul si pe evolutia angajatului.
Mi-a atras apoi atentia si fluctuatia de personal, care parea sa fie destul de severa. Era normal sa fie asa. Nimeni nu rezista intr-un sistem defect care nu investeste deloc si in evolutia si pregatirea angajatului.
Exista o relatie stransa intre recrutare si cultura organizatiei?
Aceasta relatie se reflecta prin modul in care atragi candidatul, il selectezi si il tranformi intr-un angajat valoros. Il transformi: asta inseamna ca ii faci macar un training, o inductie.
Cultura organizationala are in compozitia ei imaginea brand-ului pe care afacerea o promoveaza. In functie de imaginea pe care o promovezi, atragi oameni care sa rezoneze cu viziunea si cultura pe care le-ai dezvoltat.
Ma uit la cele doua supermarket-uri. Intr-unul simt prezenta unei experiente minime obligatorii, ca urmare lucrurile parca se misca mai repede si mai in favoarea mea. Dincoace, experienta nu este obligatorie deloc, ca urmare se angajeaza persoane care nu au mai stat niciodata la casa de marcat. Ceea ce este perfect in regula. Doar ca oamenii invata atunci cand depui un efort minim de a ii pregati.
Managerul contribuie la performanta angajatilor buni.
In cazul de fata, nu cred ca mai e nevoie sa ma gandesc ca se tine cont de potrivirea culturala. Nu e vina angajatului si nici a culturii organizationale existente. Se poate ca aceasta sa nu fie pusa in practica la nivel managerial.
Experienta aceasta m-a invatat cat de mult conteaza prezenta unui manager care investeste in angajatii lui. Asta ar fi insemnat ca managerul sa isi instruiasca, pregateasca si invete angajatii. Asta ar fi bine sa face parte din cultura oricarei companii.
O cultura organizationala ajuta angajatii sa lucreze mult mai usor atat in echipa, cat si cu clientii. Adaptarea la situatiile dificile este mult mai usoara, avand o cultura bine definita, care se respecta. Facand mai apoi cateva investigatii privitor la supermarket-ul care mi-a dat aceasta lectie valoroasa, am ajuns la concluzia ca imaginea brand-ului este patata. Din pacate si aici se reflecta prezenta unui management defectuos si nerespectarea culturii organizationale. Reactiile clientilor sunt destul de severe.
Este important sa iti formezi o cultura a afacerii si sa tii cont de ea in recrutare si in pregatirea angajatilor. In caz contrar, este posibil sa ajungi cu o imagine a brand-ului mai putin pozitiva. Sa ai parte de angajati slabi si sa iti pierzi intr-un final o buna parte sau chiar toti clientii.
Ma bucur ca am avut experienta celor 40 de minute la casa de marca. Am invatat multe din ea si mi-am confirmat inca o data lucruri pe care le stiam deja ca fiind valoroase. Ma simt un manager mai bogat acum.
Sunt tare curioasa daca ai si tu vreo experienta similara in supermarket. Daca ai invatat si tu ceva important din statul la rand sau la casa de marcat.
Daca iti face placere sa impartasesti cu mine experientele tale, astept cu entuziasm mesajele tale.
Drag,
Claudia