Daca ai mai multa scoala castigi mai multi bani?
Probabil multi dintre noi mai avem in minte afirmatiile din copilarie printre care: „ai carte, ai parte“,care pentru o perioada lunga sintagma s-a dovedit un adevar incontestabil. Dupa revolutia din 1989 am inceput sa vedem, odata cu modelele prezentate in spatiul public si de la oamenii din jurul nostru, ca a avea carte nu mai era ceva ce te diferentia. De asemenea a avea bani nu corela mai deloc cu nivelul de scoala absolvita. Astfel o lunga perioada, sa ramai motivat pentru a studia era o lupta interna pentru multi tineri. Dar oare cum stam acum? In Romania? In alte tari? Hai sa ne uitam in jurul nostru, in Europa si SUA.
In statele bogate, relatia dintre educatie si venituri urma o regula simpla: obtine cat mai multa educatie formala, cat mai devreme si iti asiguri venituri mari tot restul carierei. Doar ca lucrurile nu mai stau asa. In SUA, in intervalul 1981-2001 venitul mediu al angajatului cu studii superioare a crescut cu 31%, in timp ce venitul absolventul de liceu a ramas acelasi. In urmatorii 12 ani, lucrurile nu au mai stat la fel, venitul absolventilor cu studii superioare a scazut procentual mai mult decat al celor cu studii medii.
Oare mai este aceeasi cerere pe piata, sau s-a schimbat ceva? O simtim si noi. Avem procese de recrutare doar pentru posturi cu studii superioare, dar cerintele par sa fie diferite, inclusiv competentele cerute, si nu prea seamana cu ce aveam in urma cu 10-15 ani. O parte dintre competentele oferite de studiile superioare au trecut la posturile cu studii medii.
Dar ce s-a intamplat cu competentele posturilor care solicitau studii medii? Au disparut unele job-uri odata cu automatizarea? Nu neaparat, automatizarea a afectat de cele mai multe ori o parte din sarcinile unui job, dar nu intregul job. Spre exemplu, introducerea codurilor de bare sau a platilor la ATM-uri nu a determinat scaderea casierilor in supermarket-uri.
Un studiu al MIT coordonat de Pascula Restrepo evidentiaza ca dupa criza financiara din 2007-2008 lucrurile s-au inrautatit, iar in perioada 2007-2015 pozitiile cu activitate rutiniera care nu necesita abilitati au scazut cu 55% comparativ cu alte job-uri.
Avem si “job-uri hibrid” – abilitatile de “codare” nu mai sunt doar in sectorul IT. Apar job-uri care presupun “coding skills” – asa ca cererea pentru analisti de date sau digital marketeri a crescut in SUA cu 372%.
In regula, simtim ca avem nevoie de competente noi, iar cerintele pietei ne duc in aceasta directie, dar piata fortei de munca nu are inca aceste competente. E nevoie sa fim constienti ca formarea competentelor trebuie sa fie permanenta, iar redefinirea job-urilor nu se opreste (skill & re-skill). Pentru a ramane competitivi, economiile ar trebuie sa ofere educatie focusata pe dezvoltarea competentelor pe tot parcursul perioadei active. Dar ce facem? Strategie educationala nationala, la nivelul acesta nu avem, de fapt nici pe alte arii ale educatiei …. nu intram in detalii, hai sa ne intoarcem la ceea ce putem noi decide si influenta.
Acesta este motivul pentru care scriu acest articol cu mesajul: Nu astepta, deschide ochii si vezi trend-urile din piata. Suprapune-le cu zona in care doresti sa te dezvolti si treci la actiune. Avem posturi deschise cu bugete salariale generoase, cu toate acestea pool-ul candidatilor e mult prea mic. Cand nu ai competentele necesare, incepi sa scazi din cerinte, dar si din bugetul alocat postului.
Este momentul in care intervine decizia si efortul inginerului, economistului, managerului sau a freelancer-ului sa isi dezvolte competentele. Companiile isi asuma acest lucru, dar in directia de dezvoltare a companiei. Daca tu, ca membru al echipei de logistica vrei sa treci spre job-uri hybrid care combina logistica si implemenatrea unor tool-uri software, dar compania ta nu merge in directia aceasta, NU STA! Ia-ti destinul in maini si cautati cel mai bun furnizor de formare a acestor competente.
Ce alternative ai?
Gandeste-te ca furnizorii tai de educatie sunt in toata lumea. Cauta cursuri online sau microcertificari oferite de universitati sau platforme online din toata lumea. Chiar si universitatile sunt acum mult mai orientate catre invatarea online si cea modulara.
Massive Open Online Courses (MOOC) – le gasesti in mediul online, incarcate cu multa informatie, iar continutul este mult mai digerabil. Certificarile sunt impartite in module, modulele in cursuri iar cursurile in segmente. MOOC -urile au identificat ce inseamna optimizare astfel incat cursantii sa-si finalizeze certificarea. Un video online, 6 minute in medie, iar un curs 4 saptamani. Experienta premium este oferita de interactiunea face to face, sa nu uitam asta!
Pe cine atrage online-ul? Pe cei care vor competente noi dar in acelasi timp un job. Platformele online raporteaza o medie a varstei de 34 de ani, pe cand universitatile recruteaza studenti avand o medie a varstei de 20 de ani.
Avem nevoie de micro-certficari (microcredentials) definite ca acele cursuri care dezvolta skills-uri specifce in anumite domenii. Putem vorbi de cursuri de tipul “Front-end web development” dar si “Cum conduci eficient sedintele de business”.
O alta abilitate necesara in gasirea si pastrarea unui job este invatarea continua. Tehnologia ne aduce schimbari importante in viata noastra uneori chiar surprinzatoare, unele job-uri iau forme “hibride”, ca atare capacitatea noastra de a ne dezvolta abilitati noi va face diferenta.
Unde ne diferentiem atunci cand suntem in competitie cu robotii sau tehnlogia?
“Social skills” asa cum spune David Deming de la Harvard University. Acestea vor face diferenta, iar job-urile care le solicita vor fi tot mai multe. Avand in vedere ca numarul freelancerilor va creste (in SUA a crescut de la 10% la 15 % in 2015), acei angajati care vor sti sa mentina relatia si coeziunea dintre colegi, care vor sti cum sa imparta task-uri intr-un mod eficient vor forma echipe mult mai productive.skill bani
Spre final iti ofer doua surse la care poti apela pentru cresterea competentelor:
1. In link-ul de mai jos gasesti o organizare a cursurilor online pe tematici iar furnizorii sunt unii cu renume. https://qz.com/1120344/200-universities-just-launched-600-free-online-courses-heres-the-full-list/
Poti sa alegi dintre:
- 3D Models for Virtual Reality from University of London International Programmers
- The Climate-Energy Challenge from Harvard University
- Long-term Financial Management from University System of Maryland.
Tu stabileste directia in care vrei sa mergi ca dezvoltare profesionala si financiara.
2. O alta sursa valoroasa este platforma online dezvoltata in urma colaborarii dintre Universitatea Harvard Massachusetts Institute of Technology (MIT). Link-ul: https://www.edx.org/