Organizatiile de azi – reinventarea de care avem nevoie!
Fara sa ne dam seama, trecem prin vremuri care ne cer schimbare. Si nu orice schimbare, ci schimbarea organizatiilor in care activam. Fiind in interiorul acestor organizatii – realizam ca lucrurile nu mai merg ca inainte, ca trebuie sa facem schimbari dar nu stim ce si, nu stim cum.
Am simtit acest lucru in cadrul interviurilor cu candidati pentru pozitii de middle si top management. Unii schimba job-ul si implicit organizatia pentru ca nu au suportul pentru a implementa schimbari. Altii pentru ca simt ca piata cere deja altceva iar organizatia si stakeholderii nu stiu, sau nu vor sa implementeze schimbari.
Dar ce vrem sa schimbam? Unde vrem sa ajungem? Care este imaginea finala?
Haideti sa pornim la o descriere a unor companii care functioneaza bine in ziua de azi, dar nu la nivelul asteptarilor. Pe acestea le numim organizatiile A. Sunt companii romanesti si multinationale care prin actiunile lor transmit urmatoarele mesaje:
- Intreaga organizatie functioneaza pentru a aduce valoare si beneficii actionarilor sai. De cele mai multe ori, aici avem si un sistem al incurajarii meritocratiei, dar el nu functioneaza 100% – abaterile sunt tolerate.
- Prin angajarea unor oameni cu competentele de care avem nevoie, munca lor devine un bun ce apartine organizatiei (lucru natural). Dar mai avem ceva: asumptia ca acesti oameni, in lipsa unui sistem de penalizare, prefera sa nu munceasca.
- Ca atare, leadership-ul cerut de actionari este unul bazat pe presiune. Puterea de decizie este centralizata cu respectarea ierarhiei, dar si cu subordonati care se pricep sa delege responsabilitatile superiorilor ca un mecanism de aparare in eventualitatea aplicarii sistemelor de penalizare.
Lucrurile au functionat si mai functioneaza in felul acesta in multe organizatii cu rezultate bune, dar nu exceptionale asa cum se asteapta actionarii si liderii acestor organizatii.
De ce nu avem rezultate exceptionale? Pentru ca incepem sa avem si alfel de angajati si clienti. Oamenii care au claritatea valorilor in care cred. Comportamentul lor este aliniat cu ceea ce spun, cu ceea ce cred, dar si cu ceea ce simt. Iar ceea ce fac este expresia credintelor, valorilorsi emotiilor traite.
Si uite asa, acesti oameni au creat altfel de organizatii. Organizatiile B, in care angajamentul oamenilor este mare, se simt imputerniciti, iau decizii curajoase avand sensul muncii proprii. Aceste organizatii (organizatiile B) sunt transparente, tensiunile interne sunt reduse, oamenii au scopuri comune, iar liderii se vad NU doar în slujba actionarilor ci si a organizatiei.
Care este mesajul actionarilor organizatiilor B? Suntem focusati pe binele comun, binele lui inseamna si binele meu, motivatia intrinseca. Fiecare om are cateva abilitati ”unice”, iar organizatia ii da oportunitatea sa le puna in valoare. Ajungem sa vedem munca nu doar ca pe munca, ci ca o parte integranta a vietii noastre. Mai mult, o vedem ca o modalitate de implinire a aspiratiilor noastre, simtind ca suntem in locul potrivit.
Si ajungem la ceea ce spunea Daniel Pink in ”Drive”. Sunt 3 elemente care mentin motivatia în zilele noastre: autonomia, dezvoltarea competentelor, existenta unui scop mai mare!
Despre aceste organizatii – organizatiile B – am sa vorbesc împreuna cu invitatii mei, in cadrul panel-ului ”Reinventarea organizatiilor” din cadrul Summit-ului Regional Romanian Business Leaders.
Save the date: 23 octombrie, Cluj Napoca, Grand Hotel Italia. Agenda, (in lucru) o gasesti aici. Iar bilete early bird 😊 gasesti aici …
Cred ca e important sa fim deschisi la informatii noi, la trenduri, la piata, la nevoile clientilor, la generatiile care vin – angajati sau consumatori. Timpul se misca, la fel si noi. Iar reinventarea organizatiilor noastre face parte din mersul normal al lucrurilor.
Sa nu uitam! O societate devine prima data sanatoasa, ulterior devine bogata! Cu alte cuvinte, sanatatea noastra mentala, fizica si emotionala ne ofera acel well-being care influenteaza valoarea individuala pe care o aducem, în final valoarea organizatiei.
Drag,
Claudia