Piața muncii și concluziile pandemiei în 2020
Închidem un an atipic, care a început cu un avans si o activitate intensă în lunile ianuarie, februarie si chiar și martie, până am simțit frâna trasă de lockdown-ul instituit la mijlocul lunii martie. Mai mult ca o măsură de protecție anticipată, în contextul în care informațiile nu erau suficiente, lockdown-ul ne-a aruncat într-o nouă realitate. Europa și-a dat seama că este vulnerabilă – mergând pe scenariul costurilor cât mai mici, ne-am trezit dependenți de China si India – de Asia în general- pentru produse medicale de bază, inclusiv substanțe active de bază pentru medicamente vitale. România a realizat că are un sistem sanitar în colaps – cu puțini specialiști, cu paturi la ATI declarate dar neechipate cu aparatură necesară, cu multă birocrație și mulți angajați în sistem, intrați după alte criterii decât cele ale meritocrației.
În mediul de business am trecut la ”work from home” fără prea multe pregătiri sau acomodări. Iar după 9 luni, în care unele companii au rămas integral în regim de telemuncă, altele trecând la un sistem hibrid, iar unele revenind integral – mai ales companiile din producție – avem câteva concluzii de tras:
- Companiile angajează mai departe, unele au văzut o bună oportunitate de a accesa oameni talentați în perioade de criză. Companiile care au avut probleme cu lichiditățile, au fost cele mai vulnerabile.
- Digitalizarea proceselor în companii a devenit o prioritate, dar impactul major îl vom simți în activitatea din 2021.
- Profilele de candidați solicitate de companii sunt în schimbare – cu un mai mare accent pe gestionarea impredictibilul, generarea de soluții alternative, soft skills-uri exersate, cu competențe digitale mai mult decât utilizarea unui ERP.
- Ca atare, în interviuri am introdus întrebări de genul – Cum construiți o relație cu un potențial client, de la distanță? Cum ați face instalare unui echipament de la distanță? Cum faceți clientul să simtă suportul și relația caldă fiind la distanță? Cum mențineți angajamentul echipei, interacțiunea față în față fiind puternic limitată? Cum faceți integrearea noului angajat din echipa dvs. locată în Ungaria, având în vedere interdicțiile de deplasare? Ce procese automatizați în departamentul dvs.? … și tot așa …
- Am facut cele mai multe profilări psihologice – într-un an de pandemie – în comparație cu 2019. De ce? Există nevoia acută de a alege omul care se potrivește noului context, în care schimbarea e noua definiție a realității. Am facut profilări de oameni activi în vânzări, oameni tehnici si manageri ajungând până la general manager. Un element care m-a surprins este o tendință de scădere pe două scale –stimă de sine și independență. Posibile cauze – telemunca și comunicarea săracă determinată de interacțiunea online, mult prea puțin empatică și personală, a eliminat perceperea succesului propriilor acțiuni. Dar mai este un aspect- nu am mai avut contextul unor zone de ”război” în care uneori pierzi, alteori câștigi, iar acest tumultul de emoții trăite și reflecții personale, alimenta o interpretare sănătoasă a propriei persoane. E nevoie să ne găsim cele mai bune soluții de telemuncă sau sisteme hibrid de muncă tocmai pentru a oferi toată paleta experiențelor de muncă, care să le permită angajaților menținerea echilibrului personal.
- Oamenii toxici din companii – profilul omului care se plânge permanent de ceilalți, crează o atmosferă tensionată, exemplifică de fiecare dată că alții trebuie să facă ca el/ea să fie performant, care nu generează soluții și își ascunde incompetența în spatele unui debit verbal excesiv – dar fără conținut – îl găsiți în piață, activi în căutarea unui nou loc de muncă. Pandemia a accelerat ieșirea acestui profil de angajat din companii – performanța a devenit obligatorie și a intrat sub lupa acțiunilor rapide.
- Presiunea pe rezultate a devenit tot mai mare, iar câștigătorii sunt cei care au dublat KPI-urile cantitative de cele calitative. Ne-am schimbat abordarea – înlocuim viziunea rezultatului rapid chiar unic, pe ideea rezultatului obținut ca prim pas într-un șir mai lung de rezultate.
- Trecem așadar, la ideea parteneriatelor în business – cu clienții, angajații și furnizorii noștri – un pas esential în maturizarea mediului de business.
Într-un material video înregistrat, în cadrul RBL Summit, realizat cu George Saad (entrepreneur with competences in innovation and culture in business)– denumit ”Go indestructible and face the crisis with a smile” – o concluzie valoroasă desprinsă de noi a fost următoarea:
Some industries are hard hit, there are no question about it, but when your work provide pride and value and real impact – your customer, employee and suppliers will stick around.
Drag,
Claudia
Articolul a fost publicat in Revista Cariere – 14.02.2020 – il gasiti aici.