5 moduri prin care sa valorifici knowledge-ul echipei tale
Participam recent la o discutie “foarte aprinsa” pe tema educatiei si a modului in care aceasta TREBUIE sa fie reformata, pentru ca EDUCATIA formala si informala e necesar sa fie intr-o corelatie directa cu realitatea pe care o traim.
Exemplul cel mai concludent. Sistemul de invatamant din Finlanda a inlocuit invatarea scrisului de mana cu utilizarea tastaturii si a computerului. De ce? Pentru ca realitatea actuala cere astfel de competente. Completam imaginea cu conceptul de Lifelong Learning. Suntem foarte constienti ca fiecare companie este ca un organism viu. Invata prin oamenii pe care ii are, prin echipele formate in interior si prin interactiunea acestora cu realitatea din jurul lor. Realitatea din jurul lor le ofera foarte multa informatie.
Un studiu realizat de dr. Hilbert (University of South California) evidentiaza cantitatea de informatie la care este expusa o persoana pe parcursul unui an. Expunerea este facilitata de televiziune, radio, ziare, e-mail-uri, postari pe diferite retele sociale. Rezultatul studiului arata ca o persoana este expusa intr-un an la echivalentul citirii a 174 de ziare in fiecare zi.
O cantitate enorma de informatie, pe care o parcurgem si o prelucram zilnic. Dar cum facem ca sa valorificam toata aceasta informatie?
Daca te gandesti ca in echipa ta, pe care o coordonezi direct, ai 10 persoane, inseamna ca in fiecare zi compania ta, departamentul tau, este expus la informatii, echivalentul a 1740 de ziare/zi, respectiv 635.100 ziare/an. In termeni tehnici inseamna 21 de cvadrilioane de megabiti pe an.
Cum valorifici acest knowledge?
1. Priveste-ti colegii ca pe o sursa valoroasa de informatie.
Aceasta informatie, odata impartasita in cadrul echipei, poate sa genereze idei de produse, servicii noi, sau noi modalitati de eficientizare a activitatii fiecaruia, fiecare participand cu cunoasterea, experienta traita.
Creeaza o cultura organizationala care culege si valorifica aceasta informatie
Il gasesti sub denumirea de Knowledge Management – abilitatea organizatiei de a crea, impartasi si folosi cunoasterea colectiva a produselor, proceselor si a angajatilor, pentru a creste productivitatea in cadrul companiei si pentru a reduce activitati de tipul “reiventarea rotii”. In tot acest context, cea mai valoroasa resursa: employee’s knowledge.
Implementeaza in compania ta un sistem de stocare a informatiei
Foloseste tehnologia pentru a capta si stoca informatii/experiente, dar si materiale scrise. Aceste informatii pot lua forma unor fisiere ajungand pana la site-ul intranet al companiei. Un exemplu pe care il pot da este o situatie pe care am implementat-o in una dintre companiile noastre client. Unul dintre oamenii de vanzari revine din teren cu o situatie tensionata rezolvata cu succes, avand un client important dar si foarte pretentios.
Povestea relatata de el merita impartasita intregii companii, dar cum faci, avand subsidiare in tara si angajati distribuiti in 12 judete? Cuvantul cheie: inregistrezi experienta; o inregistrare video, in care situatia era descrisa cu toate informatiile, emotiile traite si experienta avuta, dar si concluzia finala.
Si cine poate face mai bine acest lucru decat cel care a trait tot evenimentul? Aceasta experienta impartasita a determinat alti angajati sa mearga un pas in fata si sa genereze ideea unui serviciu nou, care vine in intampinarea clientilor. Astfel, valorifici cunoasterea angajatilor.
Conecteaza knowledge management-ul cu activitatile de zi cu zi ale angajatilor
Daca folosesti diferite instrumente cum sunt fisierele excel sau aplicatiile, implementeaza utilizarea lor in activitatea zilnica, mentioneaza de ele in sedintele operationale, tocmai pentru a evidentia utilitatea lor.
Daca o aplicatie care poate sa fie un foarte bun instrument pentru gestionarea informatiei din productie, nu este mentionata in sedintele de productie ca rezultate pe care le ofera, poti sa treci suma achitata pentru achizitionarea ei la pierderi, si nu la investitii.
Ea nu are cum sa genereze valoare, daca nu este utilizata zilnic. Nu are cum sa evolueze ca instrument prin feedback-ul utilizatorilor, daca nu este utilizata zilnic.
Implementeaza in companie programe de invatare informala(*foarte accesibile si cu impact mare).
Ce inseamna acest lucru? Doua idei imi vin acum in minte. Poti crea o comunitate a practicienilor, a caror interactiune poate sa fie mult facilitata de platformele online. Iar a doua idee. Programe de mentorat in cadrul organizatiei, in care apelezi la angajatii “seniori” pentru a ghida si impartasi experientele organizatiei, noilor angajati.
In ambele situatii, poti sa gandesti programul folosind resursele interne sau apeland si la resurse externe, tocmai pentru a te asigura ca preiei si ceea ce este nou in domeniu.
Sa nu uitam atunci cand ne gandim sa implementam sau nu modalitati de knowledge management in companii avem si cifre care sa ne arate de ce sa facem acest lucru: companii din Fortune 500 contorizeaza pierderi de aproximativ 31.5 miliarde de dolari/an datorita incapacitatii lor de a valorifica knowledge-ul prezent in companie.
Drag,
Claudia