3 greseli care te pot costa un angajat eficient
Ca manager, este de datoria ta sa te asiguri ca membrii echipei tale sunt fericiti la locul de munca. Uneori, fara sa ne dam seama, se mai intampla sa facem anumite greseli care ne pot costa un angajat eficient.
Cum putem evita aceste greseli pe viitor?
Imagineaza-ti ca esti la birou, intr-o zi ca oricare alta. Esti intr-un moment in care lucrurile merg asa cum ti-ai dorit. Compania ta a castigat un contract important si esti in al noualea cer. De cand te-ai trezit, ai avut parte de o dimineata frumoasa. Apoi, la serviciu, echipa te-a intampinat cu voie buna si pofta de munca. Pur si simplu simti ca nimic nu ar putea sa iti strice ziua.
Ti se pare cunoscut sentimentul?
Ei bine, acum ca ai intrat in starea necesara, imagineaza-ti ca unul dintre angajatii tai, de altfel un om de baza din echipa ta, intra in birou si te anunta ca intentioneaza sa demisioneze.
Cum reactionezi? In prima faza, te blochezi. Am dreptate? Nu intelegi de ce vrea sa isi dea demisia. Ai crezut ca ai in sfarsit o echipa. Nu-i asa ca in astfel de momente, iti doresti sa fi stiut dintotdeauna cum sa le eviti?
Dar poti sa te pui si pe tine in acesta ecuatie, si tu ai acele momente cand iti vine sa iti dai demisia, poate pentru ca s-au adunat prea multe, sau pentru ca traiesti zilnic o disonanta dintre ce inseamna comportamentul tau aliniat cu valorile tale, si contextul care te obliga sa faci lucrurile exact asa cum nu le doresti, nu le simti.
Indiferent daca vorbim de echipa ta sau de tine ca manager, ti-am pregatit o lista cu principalele greseli care te pot costa un angajat eficient, sau un motiv pentru care tu abandonezi barca, la constructia careia ai participat inca de la slefuirea lemnului.
Esti pregatit? Eu zic sa incepem!
1. Refuzi sa accepti si alte puncte de vedere?
Cu alte cuvinte, tinzi sa respingi orice forma de feedback din partea echipa tale? Da stiu, poate sa fie uneori mai mult decat justificat. Ai mai multa experienta, ai toate cunostintele la degetul mic iar multi membrii ai echipei tale sunt abia la inceput.
Dar hai sa vedem lucrurile si dintr-o alta perspectiva. Realitatea lor i-a expus la alte informatii care poate reprezentanta un bun refresh. Te poate ajuta si sa iti castigi clienti, colegi din generatiile lor, intelegand ce valorizeaza ei si cum interpreteaza diferite evenimente.
Si sa nu uitam! Uneori putem deveni mai temperamentali atunci cand auzim afirmatii care difera mult de modul in care vedem noi lucrurile. Ce faci prima data, fara sa iti dai seama? Ridici tonul. Respingi critica. Ignori ideea.
Te impui in fata angajatului tau intr-un mod care nu o sa ii placa. Angajatul tau insa iti va intelege reactia ca un ,,ordin” si se va simti nesigur. Astfel ca, din instict, va ezita sa vina cu idei noi in companie, sau isi exprime un alt punct de vedere, diferit de al tau.
Si astfel ne pregatim pentru un mediu in care toata lumea ne aproba si noi suntem unica sursa de idei noi. Oare de ce?
2. Nu respecti timpul liber al angajatilor tai
Sunt convinsa ca fiecare dintre noi am facut acest lucru cel putin o data. Nici macar noi, managerii, nu ne respectam propriul timp liber. Stii si tu cat de obositor este sa iti continui munca de acasa. Sau cat de neplacut este sa fii sunat de la birou cand esti in concediu.
Timpul liber este poate cea mai mare avere a unui om. Cu totii suntem datori sa il respectam si sa nu il incarcam cu responsabilitatile de la locul de munca. Altfel, oboseala si stresul se vor acumula iar daca nu gasesti un echilibru, risti sa iti pierzi motivatia. Timpul liber este la fel de important si pentru angajatii tai. Daca ajung intr-un punct in care sa se simta sufocati de locul de munca, nu se vor gandi de doua ori inainte sa faca o schimbare.
Iar acest timp liber are si un alt impact. Creste productivitatea. Lasa-le acele momente in care se pot deconecta integral de ce inseamna compania, iar atunci cand vor deschide din nou usa, fie ca e luni sau dupa concediu, ai sa ii vezi cum vin cu zambetul pe buze pregatiti sa construiasca din nou alaturi de tine.
Asa cum spune si Dan Sullivan, e important sa ai si acele zile libere.
Free days – cum sa te refaci? Apeland la corpul tau, exercitii, masaj. Refaci creierul, imaginatia, creativitatea, perspectiva, abilitatea de a comunica cu ceilalti. Iti permite sa iti eliberezi mintea, sa mergi in diferite locuri, sa inveti ceva nou, sa afli ceva nou, sa faci ceva diferit. Scopul – o perspectiva noua. Cand revii la munca esti concentrat, pus pe treaba, focusat pe rezultat.
Avand siguranta acestui timp liber, sunt convinsa ca si tu si angajatii tai veti simti diferenta.
3. Vezi numai problemele
De multe ori, ni se intampla sa vedem numai problemele care sunt in companie si uitam sa apreciem un angajat pentru un job well done. La fel ni se intampla uneori si in viata personala. De cate ori nu te-ai suparat pe un prieten bun pentru un lucru marunt, fara sa-ti amintesti de cate ori ti-a fost aproape atunci cand ai avut nevoie?
La fel si cu un angajat. De cate ori nu i-ai atras atentia pentru cateva greseli marunte iar atunci cand a obtinuit rezultate excelente, nu ai stiut sa il apreciezi indeajuns?
Conform ultimului raport marca TINYPulse privind angajamentul angajatilor si cultura organizationala, doar 31% dintre angajatii intervievati au declarat ca se simt cu adevarat apreciati in companie. Restul de 69% se simt foarte putin sau deloc apreciati, din cauza faptului ca managerii lor nu le apreciaza rezultatele, in timp ce le semnaleaza fiecare greseala.
Se aplica si in cazul managerului tau
Poate ca ai avut zile mai proaste si nu ai facut acest lucru cu intentie. I se poate intampla oricui. Iar noi suntem obisnuiti sa tinem minte experientele neplacute si sa le uitam pe cele pentru care ar trebui sa fim recunoscatori.
Uneori, chiar si un simplu ,,multumesc” le poate oferi angajatilor tai o particica din aprecierea de care au nevoie! Un obicei pe care il putem implementa este sa ne scriem pe o bucata de hartie evenimentele, oamenii, lucrurile pentru care suntem recunoscatori ca le avem, ca le traim. Ne ajuta sa ne dezvoltam o atitudine echilibrata.
E posibil ca tu sa fi constientizat deja aceste greseli, iar acum problemele de genul sunt de domeniul trecutului in cadrul companiei tale. In acest caz, te felicit atat pe tine, cat si pe echipa ta. Nu uita insa ca mereu este loc pentru noi imbunatariri.
S-ar putea insa sa constientizezi aceste greseli acum, la sfarsitul articolului. Daca tu crezi cu tarie ca fericirea echipei tale este si fericirea ta, actiunile tale nu se vor lasa asteptate.
P.S. Daca ai tu alte actiuni care ne ajuta sa fim echilibrati in ceea ce facem, impartaseste-ne si noua, impreuna creem un mediu de business la nivel de excelenta.
Drag,
Claudia