Cum iti faci membrii echipei receptivi la schimbare?
Inovatia este o sursa permanenta de schimbare. Ne ajuta enorm: ne mentine in business, ne mentine chiar in top intr-o piata in permanenta miscare, ne permite sa ne crestem cota de piata si bineinteles marja de profit.
Cu toate acestea, inovatia uneori trezeste rezistenta din partea membrilor echipei, ca de altfel orice schimbare pe care doresti sa o implementezi in echipa ta, in business-ul pe care il conduci. Si atunci, cum facem sa eliminam aceasta rezistenta, si chiar mai bine, cum facem sa crestem receptivitatea echipei la schimbari, facandu-i parte din procesul de implementare a schimbarii?
Iata cateva idei pe care poti sa le aplici:
1.Regleaza asteptarile echipei tale inca de la inceput
Inca de la interviurile de angajare finale la care participi, mentioneaza de aceasta stare permanenta de schimbare, de inovatie, pe care firma ta o abordeaza.
Ofera mici povestioare care descriu situatii in care ati implementat schimbari si au avut efect pozitiv asupra companiei. Daca ai si exemple negative, nu te feri de ele! Descrie-le. Ofera o imagine acurata despre ce inseamna schimbarea, dar si un mesaj despre ce ati invatat din esecul respectiv.
Una dintre companiile cu care colaboram este condusa de un CEO constient ca schimbarea permanenta il tine in topul companiilor din domeniul lui. Este un promotor activ al ideii de schimbare, ca atare, la fiecare interviu de angajare la care participam amandoi, nu uita sa spuna:“Our rule is that we don’t have rules”, iar daca ii scapa lui, intervin eu sa o mentionez. Nu o data au fost situatii in care managerii activ angrenati in selectia pentru pozitii manageriale in aceasta companie isi exprimau dezaprobarea si cereau proceduri clare si un mediu 100% predictibil, pentru ca “asa am lucrat pana acum”. Acestia nu sunt oamenii care pot sa sustina schimbarea intr-o companie, pot sa devina in timp, iar acest lucru inseamna vei fi nevoir sa iti iei timp pentru a-i aduce intr-un nou “mindset” unde schimbarea este prezenta.
2.Explica noua realitate din jurul industriei in care activezi
Schimbarea este o stare permanenta – ceea ce a functionat in trecut nu va functiona neaparat si in viitor. Se iau noi decizii, sunt moduri noi de a actiona in business, iar aceasta noua realitate ne poate creiona un alt drum care duce la succes. Exemplele de succes sau insucces din domeniul tau pe care le prezinti echipei, pot da o imagine clara despre nevoia din industria ta.
3.Comunica viziunea pe care o ai si contextul in care ai dezvoltat-o
Cel mai usor este sa raspunzi la intrebarea “De ce facem acest lucru?”, “De ce acum?”. Argumentarea ta ii va face sa inteleaga la ce contribuie prin implementarea acelei schimbari, ce rol are schimbarea si cum vor impacta actiunile lor organizatia. E pur si simplu cunoasterea ambelor fete ale monedei.
Inca mai intalnesc angajati care implementeaza noi moduri de a face vanzari, de a prelua comenzi, de a identifica erori de urmarire a eficientei productiei, si cand intreb “de ce faceti acest lucru?”, pentru ca vreau sa inteleg actiunea, ei raspund “nu stiu, asa ni s-a spus”. Imi vine sa strig!!! Este una dintre greselile manageriale pe care le facem uneori, dar care in realitatea actuala nu isi mai au locul.
Asa cum spune si Tim Brown. „Complexitatea crescanda a produselor, serviciilor si experientelor a inlocuit mitul geniului creativ solitar cu realitatea colaboratorului interdisciplinar entuziast”. Acest lucru se aplica si in cazul managerilor, ei devin multidisciplinari si colaboratori.
4.Construieste incredere
Construieste relatii de incredere, printr-o comunicare deschisa si chiar o cultura organizationala deschisa, care incurajeaza schimbul de idei. O astfel de cultura, in care increderea este o realitate permanenta, determina cresterea receptivitatii echipei. Se simt confortabil sa faca propuneri. Sa vina cu idei. Chiar sa le combata pe cele expuse de tine ca manager. Dezbaterea iti poate aduce o alta idee de schimbare, poate mai buna, sau te ajuta sa descrii efectele schimbarii in asa fel incat fiecare sa se regaseasca.
5.Lasa-ti echipa sa devina activa in implementarea schimbarii
Cu alte cuvinte. Nu interveni la nivel de microactiuni pentru a te asigura ca schimbarea se implementeaza. Stabileste directia schimbarii si lasa-ti echipa sa contribuie la creionarea si implementarea ei. Ai sa fii uimit cat de mult ii motiveaza acest lucru si cat de repede se trece la actiune.
De exemplu, daca unul din membrii echipei are dificultati in a-si finaliza actiunile, ofera-i instrumente. Ofera-i sprijin prin care isi poate urmari activitatile, stadiul realizarii lor si gradul de eficienta. Abordarea il va ajuta mai mult decat daca vei considera ca nu este suficient de motivat pentru munca pe care o face.
Joseph Grenny afirma in Harvard Business Review. „Daca incerci sa motivezi oameni care nu au abilitatile necesare, nu creezi schimbare; creezi depresii”.
6.Vorbeste deschis despre frica de schimbare
Este o temere pe care toti o avem, asociata de cele mai multe ori cu temerea ca nu vom fi suficient de buni, in noul context.
Daca nu voi face fata? nDaca nu sunt suficient de bun? Ce se intampla daca nu performez? Daca vrei sa iti sustii echipa cand trece prin astfel de momente, vorbeste despre astfel de ganduri. Afirma ca e ceva normal si chiar si tu, ca manager, ai astfel de ganduri. E cel mai bun moment sa cresti coeziunea grupului si dorinta de a se implica in schimbare. Cu siguranta mai sunt si alte modalitati de a creste receptivitatea echipelor noastre la schimbare in cadrul organizatiei.
Realitatea din jurul nostru ne ofera multe oportunitati. 😊
Contribuim toti la dezvoltarea noastra, asa ca… Nu uita sa impartasesti ideile cu care ai rezonat , share prin Facebook, Linkedin, e-mail sau face to face. Cu cat suntem mai multi cu atat beneficiem de mai multa cunoastere si experiente traite din care invatam.
Drag,
Claudia