Manager pe hartie dar nu si in actiune
Nu poti decide brusc: de maine sunt lider/ manager. Nu se poate asta, intrucat acest titlu vine cu niste responsabilitati atasate, pentru care esti pregatit sau nu. In cultura si mindset-ul liderilor/managerilor sta bine implementata ideea de a fi un exemplu pozitiv pentru echipa, clienti, parteneri si asa mai departe.
Evident, poti sa fii de maine manager pe hartie, insa, daca nu stii cu ce se mananca pozitia de manager, risti sa cazi in capcana unor greseli costisitoare.
A fost odata ca niciodata un lider. Acesta avea o echipa de 20 de oameni care il urmau peste tot si faceau tot ce zicea liderul lor. Fiecare angajat primise o cutie la inceputul activitatii, de care a fost instruit sa aiba grija – sa caute mereu inspiratie in ea. Toti angajatii isi tineau cutia pe birou si se uitau la ea, sa caute inspiratie. Cand liderul lor venea la birou, se uita la angajatii lui sa vada daca toti au cutia pe birou si cam atat.
Intr-o zi, un angajat nou si-a facut curaj si l-a intrebat pe un coleg:
Ce este in cutia asta care mi-a fost data?
Nu stiu, a zis colegul. Stiu ca trebuie sa ma uit la ea, sa caut inspiratie.
Pai, bine, dar trebuie sa fie ceva in ea care sa ne ajute sa cautam inspiratie. Nu se poate ca o simpla cutie sa ne ajute sa crestem. Ce a zis liderul nostru despre asta?
Nu a zis nimic, el doar se uita sa vada daca avem cutia pe birou.
Tanarul nou venit si-a facut curaj mai departe si a deschis cutia, pentru ca simtea ca pur si simplu pierde vremea. Era frustrat de faptul ca liderul lui niciodata nu a venit sa intrebe daca a gasit inspiratie in cutie si, daca da, atunci sa o transmita mai departe. De ce nu s-a intamplat asta nu putea sa inteleaga. De ce i-a fost data o cutie, daca nu i s-a spus si ce sa faca cu ea? S-a hotarat nervos sa o deschida. Mare i-a fost mirarea cand a gasit in interiorul cutiei toate instructiunile de care avea nevoie ca sa lucreze la proiectul pentru care s-a angajat: date de contact in cazul in care avea nevoie de ajutor, o carte pe care sa o citeasca in cazul in care simtea ca si-a pierdut inspiratia, ba chiar si un voucher cu care sa mearga la munte dupa ce a dus proiectul la bun sfarsit.
Tanarul a realizat atunci cat de gresit e sistemul folosit de liderul acelei companii. Si-a dat seama si de ce compania stagneaza si de ce pur si simplu nu evolueaza. Pentru ca leadership-ul era deplorabil. Te intrebi uneori ce diferentiaza un lider bun de unul mediocru? Te intrebi care sunt greselile pe care un lider le face si cat costa compania?
In articolul de azi vreau sa iti prezint cateva greseli pe care un lider le poate face si repercusiunile acestora. O data ce vei sti ce greseli sunt pe lista unui lider, iti va fi mai usor sa le eviti si chiar sa le excluzi total din activitatea ta. Vei reusi, astfel, sa fii un lider care isi conduce echipa spre succes si performanta.
Nu exclude viziunea
Daca nu ai viziune, nu iti poti pava poteca spre succesul care asteapta. Fara viziune orice afacere esueaza. In leadership, orice proiect nou are nevoie de o viziune care sa inspire echipa, sa starneasca motivatia spre performanta si, bineinteles, sa evidentieze valoarea. Acei lideri care exclud viziunea, care au una fantomatica, care aproape dispare, sunt destul de aproape de esec.
Echipa ta este energizata si motivata de viziunile tale. In descrierea job-ului tau ar fi bine sa subliniezi faptul ca esti nevoit sa pui in ordine scopurile proiectelor tale si sa conturezi pentru fiecare viziunea din spate.
Nu fi un lider orb, fii un lider care deschide ochii echipei lui!
Colaps in comunicare
Ca lider, comunicarea cu echipa si cu angajatii companiei este foarte importanta. Cand nu exista comunicare, cel mai posibil se va produce un colaps. Exista acel angajat care are nevoie constanta de feedback, detalii, instructiuni etc. Un angajat care nu stie ce are de facut nu rezista intr-o companie. Intr-un articol anterior ti-am prezentat profilul unui lider eficient. Acesta va comunica eficient. Nu va proceda ca liderul din povestea de la inceputul articolului. Va transmite toata informatia de care angajatii lui au nevoie.
Pentru o productivitate crescuta, e nevoie sa fii clar si prompt. Nu lasa echipa sa astepte dupa tine. Nu lasa lucrurile sa incetineasca din cauza ta. Comunica detaliile, viziunea, sarcinile si asteptarile. Mai mult, invita si incurajeaza echipa sa comunice si sa impartaseasca idei si scopuri.
Adaptabilitate scazuta si orizonturi inguste
Poate ai intalnit si tu manageri sau angajati care nu vor nicicum sa faca altcumva decat cum e scris in carte: angajati carora le-a fost frica sa riste cu o idee neconventionala, sau manageri care s-au blocat pe modul clasic.
Liderii de succes sunt flexibili. Au o minte fluida si flexibila atunci cand vine vorba de abordarea situatiilor. Poate stii si tu de leardship-ul contextual, cand modalitatile tale de gestionare a situatiilor se adapteaza contextului dat si modului de a fi al oamenilor cu care lucrezi. Exclude gandirea faci doar cum zic eu sau nu faci deloc. Riscurile cu o astfel de gandire blocata si limitata sunt mari. Avand in vedere ca traim intr-o societate bazata pe creativitate si pe iesirea din tipare, nu iti permiti sa te limitezi. Limitandu-te, vei lucra la o afacere fara productie si profit. Fii un lider care reuseste sa adapteze cu rapiditate noi metode unor situatii variate.
Gandeste liber, nu fi obsedat de control. Colaboreaza cu echipa, cu restul angajatilor, cu cei din reteaua ta sociala extinsa. Nu te transforma intr-un manager dictator.
Nevoile consumatorului sunt pe locul doi
Exista manageri care pun nevoile clientilor companiei lor pe locul doi. Acest lucru este extrem de gresit, iar pe oamenii de vanzari, de exemplu, ii poate costa intreaga cariera.
Stii vorba aceea daca nu iti faci partenera sau partenerul fericit, altcineva o va face? Acest lucru se aplica si aici. Daca tu nu te interesezi de clientii tai, atunci poti sa stai linistit. Altcineva va fi acolo sa o faca. Cu cat esti mai concentrat sa oferi clientilor o experienta unica prin serviciile tale, cu atat acestia vor fi mai satisfacuti.
Tine minte, clientii moderni cauta in primul rand experiente noi. Ca sa te poti declara un lider de succes e nevoie sa ai intotdeauna pregatite noi modalitati de a atrage consumatorul si de a le oferi inovatie.
Citeste articolul in care Tesla da exemplu clar de motivatie si inspira-te de acolo. Incurajeaza initiativa in echipa ta si ofera-i imboldul de a veni cu idei noi, centrate pe client. Nu te speria, insa, sa afli ca zilele unui lider care nu centrat pe client sunt numarate. Asa ca nu iti ignora responsabilitatea asta.
Nu iti invinui echipa
Unii manageri sau lideri au o frica de asumare a responsabilitatii. Tentatia de a invinui pe altcineva pentru esec sau pentru rezultate negative este mare, insa un lider de succes nu va face asta. Ca lider nu iti invinuiesti echipa, nu iti asumi creditele pentru munca echipei tale. Iti asumi responsabilitatea atunci cand un proiect a esuat cat timp tu ai fost de veghe. Asta e una dintre super puterile tale.
Demonstreaza-i echipei tale faptul ca esti raspunzator pentru ceea ce se intampla si, mai ales, ca esti accesibil. Nu iti inchide usa de la birou cu cheia.Sunt sigura ca mai stii si tu cateva greseli pe care unii lideri le fac, asa ca te incurajez sa le impartasesti cu mine. Hai sa crestem comunitatea de manageri care invata in fiecare zi.
Lasa-mi un comentariu si spune-mi cum crezi ca ar trebui sa procedeze un lider in cazul in care face una dintre greselile mentionate in acest articol.
Drag,
Claudia