Storytelling in recrutare – 3 povesti de succes
Multe companii folosesc storytelling pentru a-si forma o cultura organizationala. Spunandu-si povestea, acestea ofera, in primul rand, informatii concrete, intr-un context autentic. In acelasi timp, apeleaza la emotiile angajatilor, pentru a-i motiva, dar si la emotiile celor din exterior, pentru a le atrage interesul.
La fel, poti folosi storytelling si in recrutare. Atat pentru a-ti dezvolta brandul, cat si pentru a-ti prezenta ofertele tale de angajare, intr-un mod cat mai interesant si atragator.
Cum poti sa faci acest lucru, in asa fel incat sa ai si succes?
In articolul de astazi, iti ofer ca exemplu 3 povesti de succes ale unor companii, care si-au imbunatatit procesul de recrutare cu ajutorul storytelling-ului.
Marriot International
Orice brand de renume din industria hoteliera, care isi respecta imaginea, cauta sa atraga candidati care impartasesc aceleasi valori privind calitatea serviciilor oferite.
Ce crezi ca au facut cei de la Marriot International?
Cu doi ani in urma, departamentul HR al lantului hotelier a realizat un studiu al comportamentului candidatilor din 15 tari diferite, pentru a atrage cei mai talentati oameni din domeniu.
Studiul a demonstrat ca respectivii candidati erau mai atrasi de imagini si videoclipuri, decat de descrierile joburilor vacante. In plus, acestia, in special cei din generatia Millenials, au preferat sa se documenteze din filmuletele care prezentau experientele angajatilor la Marriot.
Astfel, liderii departamentului de HR, impreuna cu echipa, au creat o campanie de recrutare denumita Picture Yourself Here. Acestia au redat povestile angajatilor prin imagini si au reusit sa starneasca interesul candidatilor.
Ce vezi?
Eu vad povestea unor oameni fericiti, care se simt bine la locul de munca. Oameni care se dezvolta impreuna.
Cui nu i-ar placea sa faca parte dintr-un asemenea colectiv?
Multe companii din ziua de astazi folosesc imaginile pentru a recruta noi angajati. Daca vrei sa fii cat mai original si sa iesi in evidenta, incearca sa alegi imagini de impact. Imagini care sa spuna o poveste captivanta. Fa-i pe candidati sa isi doreasca sa lucreze pentru tine, asa cum au facut cei de la Marriot.
L’Oreal
Compania L’Oreal este cunoscuta in toata lumea pentru campaniile sale publicitare, care parca dau viata fiecarui produs, prin povesti originale si atragatoare.
Constientizand puterea storytelling-ului, compania a decis sa foloseasca aceasta strategie si in recrutare, pentru a atrage oameni cat mai talentati.
Cum crezi ca au facut acest lucru?
L’Oreal a lansat o campanie de recrutare intitulata Who can you be at L’Oreal. Bazata pe povestile angajatilor, campania le prezinta potentialilor candidati cum ar arata viitorul lor in companie.
Astfel, oricine este interesat de un viitor la L’Oreal, se poate delecta cu peste 70 de videoclipuri care spun povestea angajatilor companiei. Acestia isi impartasesc experienta, motivatia, precum si ce inseamna pentru ei o zi obisnuita la serviciu.
Pe langa aceste povesti inspirationale, L’Oreal a transformat intreg procesul de recrutare intr-o adevarata poveste.
Fiecare aspect, de la profilul candidatilor, beneficiile oferite si pana la modul in care recruteaza compania, este transpus printr-o poveste. Cum? Prin imagini si videoclipuri menite sa le ofere candidatilor o experienta completa si reala.
Astfel, pentru cei de la L’Oreal, recrutarea nu este doar un proces de angajare. Mai mult decat atat, este o poveste despre oameni pentru oameni. “Un angajament pe termen lung, care identifica, intr-un mod proactiv, persoane care vor imbogati echipa cu diversitatea, experienta si perspectivele lor.”
BMW Group
BMW Group a incercat sa isi dezvolte, de-a lungul timpului, o cultura organizationala unica. In primul rand, pentru a iesi in evidenta. Apoi, pentru a se diferentia de celelalte mari companii din industrie.
BMW s-a axat pe ideea de diversitate si sanse egale. Povestea BMW este una menita sa elimine stereotipurile, care asociaza industria auto-moto cu domeniul de expertiza al unui barbat.
In acest mod, BMW Group incearca sa incurajeze persoanele de sex feminin, sa isi exploreze pasiunea pentru automobile si nu numai.
BMW si-a scris povestea inspirandu-se, in primul rand, din experientele tinerelor studente sau proaspat absolvente, care fie au urmat un program de internship in companie sau sunt la inceput de cariera.
Ce spun aceste povesti?
Prin testimoniale si imagini, tinerele impartasesc lumii ce a insemnat pentru ele sansa de a-si urma adevarata pasiune si de a se dezvolta in cadrul companiei.
BMW incurajeaza, astfel, toate tinerele sa isi urmeze adevarata pasiune, indiferent de care ar fi aceasta.
Povestea este completata de povestile unor femei de succes, care vorbesc, cu admiratie si devotament, despre ce inseamna sa lucrezi la BMW ca femeie. Despre oportunitatea pe care au primit-o de a se dezvolta pe plan profesional. Despre sansa de a se bucura de flexibilitatea necesara pentru a se dedica familiilor lor.
Dupa cum poti vedea, videoclipurile promovate de BMW infatiseaza femei implinite persoanal si profesional. Femei care au gasit in companie echilibrul perfect intre cariera si viata de familie. Iar acest lucru conteaza enorm. Au atras, in acest fel, potentiali angajati, maturi, aflati in plina dezvoltare profesionala, dar a caror nevoie de “work-life harmony” nu era acoperita in companiile in care activau. Iar raspunsul a venit cu aplicanti, femei si barbati preocupati de echilibrul in viata lor.
Nu odata motivul pentru care unii angajati pleaca este tocmai acesta. Unul dintre candidati imi spunea simplu:
“Sunt zilnic in situatia de a alege intre viata profesionala si viata mea de familie. Din 6 serbari ale copilului meu, eu am fost la una, iar in prima lui zi de scoala, eu nu eram in tara.”
BMW a stiut sa atraga acest segment de performeri!
Prin storytelling, poti construi o cultura organizationala de exceptie, care sa atraga si sa motiveze oameni extraordinari. Daca le prezinti candidatilor o poveste unica, menita sa te diferentieze de competitorii tai, ii poti convinge sa se alature cauzei tale.
Pentru un angajator, povestea unui candidat poate face diferenta intre un candidat bun si unul de exceptie. La fel, si povestea ta poate face diferenta intre un job decent si o oportunitate unica in viata.
Asadar, care e povestea ta? Cum folosesti storytelling-ul pentru a le arata candidatilor ca locul lor este la tine in organizatie?
Drag,
Claudia