Trei pasi in solutionarea conflictelor dintre angajati
Succesul firmei este pe jumatate garantat daca in echipa ta totul se solutioneaza intr-un “positive atmosphere”, insa, din cauza faptului ca fiecare din noi suntem diferiti, apar momente de contradictie care pot duce la conflicte. Conflicte care, daca nu le identificam din timp si nu facem pasi spre solutionarea lor, lasa urme adanci in functionarea echipei. Efecte? De la ineficienta, proiecte nefinalizate, pana la clienti pierduti, angajatii nu isi mai gasesc locul in echipa si cauta un exit cat mai rapid.
In calitatea noastra de lider eficient al echipei, una din sarcinile noastre este sa gestionam conflictele aparute “in house”. Ok, stim asta, dar mai precis, cum facem sa solutionam problema? Cum gestionam intr-un mod eficient conflictele aparute intre angajatii nostri ? Iti prezint in continuare cativa pasi care, odata urmati, ne conduc la cea mai buna solutie pentru conflictul cu care ne confruntam.
Sa intelegem problema si natura ei
Inainte de toate, trebuie sa ne asiguram ca ne cunoastem angajatii cat de bine se poate. Timpul petrecut impreuna in pauze sau la intalnirile “after work”, foloseste-l intr-un mod productiv. Timpul acordat angajatiilor tai te va face sa ii cunosti mult mai bine, sa stii ce asteptari au de la ei, de la persoanele din jurul lor si de la locul de munca. Incearca sa formezi o relatie apropiata cu angajatii tai, pe viitor acest lucru te poate ajuta.
Daca stii ce este important pentru ei, care sunt valorile lor, ce este “sfant” in interpretarea lor, si care sunt limitele peste care nu sunt dispusi sa treaca, vei intelege orice interpretare pe care o dau situatiilor cu care se confrunta. Sa nu uitam, noi dam interpretarea si perceptia situatiilor.
Sa nu uitam ce zicea Albert Einstein: “If I had an hour to save the world, I would spend fifty-five minutes defining the problem and five minutes finding the solution.”
Fa-ti planul pentru solutionarea conflictului
Avand in vedere ca deja iti cunosti angajatii, stii cum sa ii abordezi pe fiecare in parte, tinand cont de acest lucru si de natura problemei, poti sa pui la cale un plan prin care sa transmiti mesajul targetat. Nu uita sa ai o atitudine echilibrata, pentru ca rezultatele sa fie pe masura. Asta inseamna ca discuti cu calm, respect si nu aduci aminte de situatii asemanatoare din trecut. Focuseaza-te doar pe situatia de fata!
Dupa discutiile avute in particular cu fiecare participant la disputa, planifica o intalnire cu toti cei implicati. Puncteaza regulile care se aplica in mediul vostru de lucru, cum ar fi: sa discuti benefic, sa oferi feedback constructiv, sa respecti spatiul de lucru si de actiune al celuilalt, etc. Accentuarea acestor lucruri de baza ajuta la gandirea intregului conflict dintr-o perspectiva diferita a celor implicati.
Urmatoarea etapa: ofera-le explicatii pentru a intelege fiecare comportamentul si ideile celuilalt. Indeamna-i la un schimb de rol, pentru a gandi in amanunt intreaga situatie. Dupa acest lucru, roaga-i sa isi expuna motivele care i-au deranjat cel mai tare. Daca acest lucru nu este posibil din cauza ca unii angajati sunt mai introvertiti, reticienti in a-si exprima opiniile, propune un joc!
Creeaza imaginea unei situatii aseamanatoare cu conflictul aparut si construieste personaje dupa tipologia angajatilor tai. Intreaba-i apoi de ce cred ca personajele se comporta intr-un anumit fel si cum s-ar putea rezolva. In felul acesta, comunicati mult mai usor si ajungeti la un grad de intelegere.
Pune accent pe solutie, nu pe pedeapsa
De multe ori suntem tentati sa pedepsim un comportament neadecvat decat sa il intelegem si sa gasim o solutie pentru a-l imbunatati. Simplu spus, ti s-a stricat masina, mai exact directia, mergi cu ea la service pentru a o repara, nicidecum nu certam sau pedepsim masina. Pe acest principiu ar trebui sa actionam si in relatiile interumane, eliminand incarcarea emotionala si avand o abordare echilibrata. Avem mult de castigat atat pe termen scurt, cat si pe termen lung.
Daca un conflict aparut atrage dupa sine o pedeapsa, din cauza contextului sau a reglementarilor existente in companie, asigura-te ca pedeapsa este in concordanta cu gravitatea faptei. Nu abuza de putere si aplica o pedeapsa justa. Daca sunt situatii mai sensibile si mai greu de solutionat sau te simti coplesit de situatie nu sta pe ganduri si apeleaza la persoane care iti pot oferi ghidare in solutionarea si inchiderea conflictului. Cheia succesului in astfel de situatii este o atitudine echilibrata.
P.S: Care e atitudinea ta cand vorbim de conflicte? Cum faci sa ai o abordare echilibrata?
Drag,
Claudia