UNTOLD Festival Generation
Tineri nascuti in anii ’80-’90 care au fost modelati de internet, tehnologie, telefoane mobile, platforme sociale si un accent puternic pe responsabilitatea sociala. Ii cunosc si interactionez cu ei in echipa noastra, angajati in companiile client si in mare parte din interactiuni formale. Asa ca mi-am extins etapa de documentare. I-am cautat in locurile pe care ei le frecventeaza in mod natural. Untold Festival 2015, cea mai buna oportunitate. Mi-am cumparat abonament pentru toate cele 4 zile, pregatita fiind pentru cateva zile cu putine ore de somn si foarte active.
Am aflat de la colegele mele, ca exista o uniforma a festivalurilor: pantaloni scurti, maieu, tenisi sau bocanci si neaparat voie buna. Zis si facut, am intors dulapul. Am gasit singura pereche de pantaloni scurti, restul a fost mai usor. Nu are rost sa va spun ca din lista de 176 de artisti, abia am descoperit 5 pe care ii cunosc si am citit programul de doua ori, in speranta ca mai gasesc macar 2. Nicio sansa… e clar, trebuie sa ma actualizez!
Am mutat radio-ul pe un post mai comercial, am ascultat top 100 melodii.
Pe joi la pranz, eram mult mai pregatita. Am mers catre festival, avand in minte urmatoarele ganduri: sa vad ce caracterizeaza generatia millennials. Sa invat de la ei. Sa gasesc modalitati prin care ne putem apropia, avand in vedere ca venim din perioade diferite ca experiente, istorii personale, educatie, ei fiind acei digital natives.
Si iata ce am constatat:
Isi impartasesc foarte usor ideile, si nu se asteapta sa fii de accord cu ele, dar nici nu le ataca pe ale tale. Credinta pe care am vazut-o in spate este: fiecare are libertatea de opinie, putem sa avem argumentari diferite, sa ne sustinem idei diferite, si sa fim mai departe in aceeasi echipa. Valorile in schimb, sunt importante, si revin asupra lor.
Au fost 800 de voluntari la acest eveniment, toti tineri, probabil pana in 25 de ani. Ii vedeai peste tot. Organizati foarte bine, fiecare stia ce are de facut, iar atunci cand situatiile deveneau dificile, interveneau ferm, cu un mesaj clar rezolvand situatia in cateva secunde. Si oamenii ii ascultau. Siguranta din vocea lor si fermitatea mesajului determinau un astfel de rezultat.
Exemplu:
Eram in tribune. Pe un scaun langa o zona de acces direct in arena, un culoar destul de ingust, pe care se cobora si urca in acelasi timp. Bineinteles, ca atunci cand un mare artist se pregatea sa apara pe scena, fluxul celor care cobora era mai mare asa ca, te trezeai cu un culoar blocat de cei care urcau. Se ridica de langa noi, 2 domnisoare voluntare. Opresc accesul de jos, si ii incurajeaza pe cei care coboara sa mareasca pasul.
Din cateva miscari ale mainilor, fac semne altor colege, care preiau un alt culoar si il transforma intr-unul de urcare. Si uite asa, in 3 minute situatia era rezolvata. M-a impresionat cat de repede au luat initiativa. E cea mai buna solutie sa gestionezi situatiile dificile si sa le si controlezi din punct de vedere al trairilor participantilor. Am intrebat alte doua domnisoare voluntare, de ce fac acest lucru, de ce au devenit voluntare la acest eveniment.
Raspunsul lor.
“Pentru ca vrem sa ne intalnim si cu altii, sa ne facem prieteni. Acum totul se intampla pe Facebook, dar e doar inceputul, daca vrei sa cunosti acei oameni, e bine sa participi la evenimente ca acestea, e cea mai buna ocazie sa ne intalnim… si vedem si concerte la care altfel nu mergem”.
Vorbesc cu alta domnisoara voluntar. Imi spune „E extraordinar sa stii ca ai contribuit la succesul unui astfel de eveniment, te face sa te simti important, ca munca ta conteaza“.
Cu alte cuvinte, au nevoie sa contribuie la ceva mai mare, decat existenta si confortul lor. Au nevoie de actiuni cu care se identifica. Unde isi pot aduce contributia cu sufletul deschis, fara a cere nimic in schimb. De ce au ei nevoie, isi iau singuri: prieteni, atmosfera, sentimentul implinirii personale, zambete, imbratisari.
Am vazut in Cluj Arena, printre participanti, tineri purtand cu mandrie steagurile Romaniei. La fel cum o faceau si cei care aveau steagurile Spaniei, Slovaciei, Germaniei, Belgiei, etc.
La Untold am vazut un patriotism curat.
Fiind romani prin ceea ce fac ei, nu prin ceea ce spun altii. Mi-am dat seama, ca nimeni din actuala clasa politica nu ii reprezinta. Poate ar fi bine sa isi cunoasca viitorul electorat. Vorba celor de la BUG Mafia “au ajuns varsta de votare”, ei nu isi vor vinde votul pentru o galeata de plastic, indiferent de culoare.
Ei nu sunt cei care isi iau informatia prelucrata intr-o anumita directie de diferite posturi de televiziune. Sunt cei care au valori clare. Le afirma si ies in strada pentru a si le apara. Si ei vor fi tot mai multi.
I-am vazut pe Armin Van Buuren si pe David Guetta radicand steagul Romaniei. Publicul in extaz, urland cu mandrie cand se striga “Romania make some noise”. I-am vazut si auzit pe cei de la Subcarpati cantand “Frunzuliță, iarbă deasă” – toti tinerii stiau versurile. Asculta-le si ai sa intelegi cu ce se identifica. E muzica manifest.
Am vazut ca majoritatea artistilor puneau publicul pe primul loc, le multumeau fiind recunoscatori, ca datorita lor exista. Unii dintre ei fara case de discuri in spate, dar cu un astfel de public care au aceleasi valori ca si ei, care ii cauta pentru ca ii reprezinta.
Acesti tineri isi aleg liderii care ii reprezinta. Daca ii simt autentici, cu aceleasi valori… nu sunt receptivi la un discurs nationalist sau corporatist superficial. E bine sa retinem acest lucru.
Mi-e foarte clar
Daca manageriezi o echipa, sau ai colegi din aceasta generatie, afla care sunt valorile lor. Comportamentul lor este o expresie a valorilor lor. Acesti tineri nu se identifica cu organizatiile care au ierarhii pe multe nivele. Cu denumiri formale in care celui din varf i se spune Boss-ul sau Seful, pentru ca a primit functia, nu si pentru ca are competentele si mesajul unui lider. In aceste context, generatia Untold nu sta, isi cauta liderii cu care se identifica.
Si mai e un aspect. Ei sunt viitorii nostri clienti, furnizori, colegi si chiar lideri. E bine sa ii cunoastem si sa ii intelegem. Iar daca ai copii, daca ii cunosti pe ei, iti vei intelege si copiii mult mai usor cand vor ajunge la 16-18 ani. Am mai vazut un lucru la acesti tineri. Au o energie deosebita, stiu sa sarbatoreasca un succes. Stiu sa se sustina reciproc si se identifica cu ce fac. Pare ca nu au nevoie de mai mult de 5 ore de somn. 😊
Multumesc pentru acesta oportunitate, saptamana aceasta imi las bratara de Untold pe mana, vreau sa fiu inca cateva zile foarte aproape de acesti oameni, de aceasta experienta.
Drag,
Claudia