Angajatii toxici care iti afecteaza afacerea
Zilele trecute am vazut o postare pe LinkedIn care mi-a atras atentia. Directorul unei companii a scris ca tocmai a avut o intalnire foarte neplacuta, in parcarea cladirii in care avea birourile, cu un tanar care a parcat pe locul lui. Desi a incercat sa ii explice ca locul de parcare este privat, tanarul i-a raspuns nonsalant F**k it dude. 15 minute mai tarziu domnul se trezeste in birou cu tanarul revoltat. Se pare ca avea un interviu cu el.
Povestea asta m-a inspirat sa scriu acest articol dedicat candidatilor toxici si managerilor care nu vor asemenea candidati in biroul lor.
Cu siguranta ai intalnit si tu astfel de candidati sau angajati, de care, fara doar si poate, ar fi bine sa iti tii compania si echipa departe. Toxicitatea, dupa cum stim din toate domeniile posibile, are efecte negative asupra celor din jur, asupra mediului si asupra rezultatelor.
Asa cum atitudinea pozitiva a unui angajat este contagioasa, asa este si toxicitatea altui angajat. Primul caz vrei sa se intample, al doilea e foarte periculos si te poate costa multi bani si energie.
Vrei sa te asiguri ca in echipa ta nu sunt astfel de angajati toxici? Iti doresti sa stii cum sa previi angajarea unei astfel de persoane?
In articolul de az, iti descriu cateva metode prin care poti sa iti dai seama daca candidatul sau viitorul angajat este toxic sau nu, in asa fel incat sa excluzi posibilitatea de a te ruina sau de a-ti dezmembra echipa deja formata.
Ce inseamna un angajat toxic?
Descris in cele mai simple cuvinte, un angajat toxic inseamna bani pierduti. Asa cum arata mai multe studii, impolitetea este printre cele mai contagioase boli si oricine poate sa devina un expert in asta.
Mai mult decat atat, Dylan Minor, un asistent la Harvard Business School, impreuna cu Michaela Housman, sef al departamentului de analiza la Cornerstone OnDemand, s-au hotarat sa vada cat de costisitor poate sa fie un angajat toxic. S-au folosit de o baza de date care includea 60.000 de muncitori din 11 companii diferite, cu profil diferit. In urma studiului, a rezultat ca un singur angajat toxic poate sa afecteze negativ pana la 2 angajati extraordinari.
Ca sa intelegi totul mai bine, iti dau niste numere. Un angajat extraordinar aduce intr-o companie pana la 5.000 de dolari pe an. Un angajat toxic iti aduce pierderi de pana la 12.000 de dolari pe an. Asta ne face sa evitam angajarea unei asemenea persoane, nu-i asa?
Imagineaza-ti ca suma pe care o pierzi cu un angajat toxic poate chiar sa creasca, intrucat acesta are super puterea de a ii molipsi si pe ceilalti. Vorbim aici de atitudine pozitiva, energie, motivatie, dorinta de evolutie si asa mai departe, care toate pot fi influentate negativ: atitudinea pozitiva sa scada, energia sa fie tot mai slaba, motivatia inexistenta, dorinta de evolutie sa lipseasca etc.
Ce poti sa faci ca sa previi angajarea unei persoane care sa molipseasca echipa cu nepolitete, atitudine negativism si incapacitate de evolutie:
Nu cauta doar abillitati, cauta si amabilitate atunci cand il intervievezi
Un interviu are menirea de a descoperi daca profilul candidatului se potriveste companiei tale sau nu. Pe langa capacitatile de care are nevoie ca sa il angajezi, asigura-te ca descoperi si acele calitati care fac un angajat pozitiv si colegial. Intreaba-ti candidatul cum face fata situatiilor tensionate si roaga-l sa iti si explice strategiile lui. Cum ai gestiona situatia in care un coleg de al tau nu poate sa vina azi la munca si te roaga sa faci si treaba lui?
Nu te sfii sa ceri exemple din trecut si intreaba-l daca acum ar face ceva diferit sau in plus. Un singur raspuns nu e de ajuns.
Candidatii tind sa isi pregateasca raspunsurile de acasa, asa ca cere mai multe, sa te asiguri ca macar unul e spontan. Departmentul de Psihologie al Universitatii Missouri-St. Louis a facut un studiu care a demonstrat ca interviurile structurate aduc rezultatul pe care ti-l doresti. Pune aceleasi intrebari menite sa descopere nivelul de colegialitate al candidatului, in aceeasi ordine tuturor candidatilor. In modul acesta ti-e mult mai usor sa compari raspunsurile.
Eu imi rog intotdeauna candidatii sa imi dea cateva exemple in care au fost nevoiti sa isi exercite abilitatile de a gestiona si de a observa alte persoane. De asemenea ii rog sa imi spuna si ce cred ei ca ar zice fostii colegi, sau angajatori despre ei. Acestea sunt doar cateva exemple, prin care sunt mai aproape de profilul comportamental al candidatului.
Alte lucruri pe care le poti observa si singur, fara sa ii pui intrebari, si care te ajuta sa eviti angajarea unei persoane toxice sunt:
- Punctualitatea si promptitudinea;
- Sentimentele candidatului fata de fosta companie;
- Asumarea responsabilitatii pentru actiunile din trecut.
Poti oricand sa ceri referinte al caror scop este sa te asigure ca vei angaja un om amabil, prietenos, cu spirit de echipa si doritor sa invete si sa dea mai departe ce a invatat.
Pune mana pe telefon, fara frica si sfiala, si suna fostii angajatori ai candidatului. Bineinteles, fara sa ii pui in pericol existenta lui la job-ul actual. Confidentialitatea este un factor important, care te defineste in primul rand pe tine ca om, ca manager, ca si companie.
Vrei sa stii cum s-a simtit angajatorul sau echipa lucrand cu el? Intreaba asta. Vrei sa stii ce e nevoie sa imbunatateasca candidatul? Intreaba asta. Daca esti un om care functioneaza cu exemplul in fata, atunci roaga persoana care iti da referinte sa iti povesteasca o situatie in care candidatul tau, fostul lui angajat, a avut dificultati si nu a reusit sa gestioneze o anumita situatie.
Ca manager, iti doresti angajati care sa aiba un spirit de echipa ridicat. E nevoie de comunicare si buna intelegere ca o companie sa evolueze datorita echipei care o formeaza. De aceea, vrei sa stii daca candidatul poate colabora, poate face fata diferitelor profile de colegi, dispune de inteligenta emotionala etc.
Tu cat de colegial si de amabil esti?
Este important sa cauti valori la candidatul tau care se reflecta si in profilul tau de lider. Tu esti un exemplu pentru fiecare angajat si viitor angajat. Indiferent de circumstante, un lider e nevoie sa fie intotdeauna dispus sa ajute si sa fie respectuos.
Acum la final, sintetizand, competentele si talentul nu sunt suficiente pentru ca un angajat sa iti aduca profit si succes. E nevoie ca acesta sa aiba si un comportament adecvat, care sa nu intoxice si restul echipei.
Lasa-mi un comentariu si spune-mi ce crezi ca ai mai putea sa faci ca sa eviti sa angajezi persoane toxice. Ti s-a intamplat sa ai astfel de angajati? Care au fost efectele?
Drag,
Claudia