Compania ta e pregatita pentru Generatia Z?
Am vorbit mult despre generatia Millennials, i-am simtit ca angajati in companiile noastre ca fiind diferiti, fiind nativi digitali. Desi rezonam cu ei foarte bine, am inteles diferentele dintre acestia si noi, cei care suntem imigranti digitali. Insa acum, ne pregatim organizatiile pentru generatia Z.
Sa ne familiarizam cu sintagma Generatia Z!
Generatia Z cuprinde tinerii nascuti in intervalul 1996-2010, cu precadere cei cu varstele 13-18 ani. Principalele caracteristici ale generatiei sunt informarea si implicarea in problemele si schimbarile care au loc in lume. Nu e deloc surprinzatoare dependenta tinerilor de internet, tehnologie de ultima ora si telefoane mobile, dat fiind faptul ca au crescut cu mediul online.
Spre deosebire de generatia anterioara, Millennials, generatia Z este mult mai ambitioasa, pregatita sa actioneze si simte ca poate schimba lumea. Millennials, nascuti intre 1980-1995, se caracterizeaza printr-o gandire optimista, visatoare spre deosebire de abordarea realista a generatiei Z. O diferenta majora intre cele doua generatii o constituie stabilitatea financiara pe care cei din generatia Millennials o doresc. Ceilalti adopta valori precum echilibrul intre viata personala si munca, dar si sintagma „traieste viata din plin”.
Generatia Z este gruparea preocupata de societate si de planeta, gata sa contribuie direct la imbunatatirea acestora.
Cum sa adaptam locurile de munca la cerintele Generatiei Z?
Principalele cauze ale pierderii motivatiei la locul de munca sunt un pachet salarial sub nivelul asteptarilor, lipsa oportunitatilor de dezvoltare si a programului flexibil. La acestea se adauga respectarea unor reguli stricte cu privire la exprimarea propriilor opinii si volumul mare de munca.
In urma unui studiu realizat de Google in anul 2014, majoritatea tinerilor generatiei Z considera ca job-ul ideal e cel in care pot face ceea ce le place. Relatia cu superiorii joaca un rol important in implicarea tinerilor angajati, relatie care, in viziunea lor, trebuie sa se bazeze pe respect, comunicare si intelegere. „Cand ma gandesc la ceva cool, imi imaginez companii care fac lucruri extraordinare pentru clienti sau angajati sau creeaza produse cu un caracter aparte.” – Maria, 15 ani
Cu alte cuvinte, tinerii se refera la un loc de munca unde au ocazia sa isi manifeste spiritul creativ, dar mai ales cel antreprenorial. Asa cum mentionam, ei vor sa creeze ceva nou cu scopul de a se deosebi de toti ceilalti.
Adauga un plus locului de munca!
Generatia Z se caracterizeaza prin nevoia de diversitate. Asadar, o prima modalitate de a atrage noua forta de munca este oferirea de cursuri si activitati de dezvoltare personala si profesionala. Noua generatie vrea sa se perfectioneze si sa evolueze, sa invete lucruri noi si sa nu se simta plafonati. Cu atat mai mult, sentimentul de plictis apare atunci cand acestia sunt supusi aceluiasi proces si le sunt atribuite aceleasi sarcini. Pentru a evita astfel de situatii poti apela la o varietate de activitati care sa ii anime pe tineri. O zona special amenajata pentru recreere, unde sa poata gasi jocuri video, hamace si bean bag-uri, ii ajuta sa se simta confortabil la locul de munca.
Conditiile de lucru trebuie sa corespunda noilor standarde impuse de generatia Z. Gandeste-te la un program cat mai flexibil, care sa le permita tinerilor sa lucreze in intervalul orar dorit, cu conditia de a-si atinge numarul de ore necesar. Nu uita de posibilitatile de avansare precum si oportunitatea de a lucra in orice sediu al companiei. Nu le impune un dress-code strict, risti sa le limitezi creativitatea si mai ales unicitatea pe care vor sa si-o exprime. Opteaza mai degraba pentru organizarea unor zile tematice precum ani de liceu sau outfit intr-o singura culoare. Adauga si o miza prin oferirea unor premii care sa recunoasca cel mai inspirat angajat.
Tine cont de pasiunile Generatiei Z!
Activitatile umanitare si cele de volunariat reprezinta o tema de care generatia Z se simte atrasa. Ei se simt apropiati de subiecte si evenimente politice, sociale si de mediu, care implicit afecteaza lumea in care traiesc. Astfel, o firma implicata intr-un ONG, care sa le ofere posibilitatea de a ajuta o cauza, poate sa contribuie la alegerea locului de munca.
Incurajeaza discutiile dintre angajati prin intermediul unui chat intern. Studiile arata ca tinerii prefera transmiterea informatiilor prin materiale video, deoarece sunt mai interactive si mai usor de urmarit. Sporeste atentia acestora prin organizarea unor sedinte de tipul video call. Compania Google constata ca 71% din timpul liber este petrecut de catre tineri vizionand materiale video. In acest fel, angajatii generatiei Z pot avea un contact direct cu oameni din diverse culturi si incurajeaza exprimarea directa a propriilor opinii. Emotiile specifice unei intalniri fata in fata sunt aproape inexistente si astfel, angajatii se vor simti mult mai liberi si mai relaxati.
Pe langa pachetul salarial, poti oferi si alte beneficii precum posibilitatea amenajarii biroului dupa bunul plac al angajatilor intr-un buget stabilit. In plus, in anul 2016, Google scria intr-o revista despre preferintele generatiei, afirmand faptul ca 90% din tinerii generatiei noi prefera firme precum Youtube, Netflix, Google, Xbox, Oreo, GoPro, Nike, Playstation, Apple. Incearca sa stabilesti parteneriate cu aceste companii sau distribuitorii lor si ofera reduceri la produsele acestora.
Tine pasul cu tehnologia si noile inovatii din domeniul tau de activitate! Nu uita ca pasiunile tinerilor sunt in stransa legatura cu mediul online. Ei pot sa fie pentru compania ta, forta care sa determine introducerea noilor tehnologii. In acest fel atragi generatia Z in compania ta, iar dorinta lor de nou si inovatie te va ajuta sa fii competitiv.
Acum ca am aflat impreuna cine sunt tinerii noii generatii, tu cum iti pregatesti compania pentru ei? Asteptam raspunsul tau in rubrica de comentarii, iar daca ceea ce ai citit ti se pare util, impartaseste articolul!
Drag,
Claudia