Growth mindset a la Microsoft.
Notiunea de growth mindset a fost conceputa pentru imbunatatirea sistemului educational, in incercarea de a se exploata adevaratul potential al elevilor si profesorilor, pentru invatare si dezvoltare.
Promovand ideea ca orice om este talentat, conceptul a devenit un instrument de dezvoltare personala si profesionala. Treptat, acesta a inceput sa prinda contur si in mediul business.
Oare de ce?
PhD Carol Dweck a realizat, cu doi ani in urma, un studiu referitor la impactul adoptarii unei mentalitati orientate catre dezvoltare – growth mindset – in 7 companii din Fortune 1000. Rezultatul? Angajatii erau cu 34% mai implicati in activitatea companiei, decat cei dintr-o companie bazata pe un fixed mindset.
Astfel, companiile au cautat sa dezvolte acest sentiment al angajatilor lor, ca strategie de evolutie spre performanta. Tot mai multe organizatii au inceput sa puna accent pe invatare si colaborare. In acest scop, au cautat sa investeasca timp si resurse in dezvoltarea angajatilor, pentru a le maximiza potentialul.
Cum crezi ca s-a concretizat aceasta initiativa?
Astazi iti voi spune povestea Microsoft, care si-a regandit politica de dezvoltare si a format o adevarata cultura organizationala, in jurul ideii de growth mindset, pentru a crea si dezvolta lideri.
Ideile companiei pot fi o adevarata sursa de inspiratie, daca doresti sa investesti in dezvoltarea angajatilor tai si implicit, in dezvoltarea departamentului sau a companiei pe care o conduci. Totul a inceput in 2014, cand Satya Nadella a devenit noul CEO al companiei si a decis sa reinventeze experienta Microsoft. Cum? Prin crearea unui mediu de lucru care sa le permita tuturor angajatilor sa se dezvolte la capacitate maxima.
Avand convingerea ca liderii adevarati se formeaza prin invatare si creativitate, Satya Nadella a pus bazele unor programe dedicate dezvoltarii angajatilor, centrate in jurul acestei idei.
Programul Hackathon
Sunt convinsa ca esti familiarizat cu acest tip de eveniment, care reuneste toti angajatii unei companii, cu scopul de a dezvolta un nou proiect sau pentru a finaliza un altul, in curs de desfasurare, ducand astfel munca in echipa la un cu totul alt nivel.
Cum se desfasoara un astfel de eveniment la Microsoft?
O data la un an, angajatii propun cate o idee, care are potentialul de a imbunatati performantele companiei. Un hack, dupa cum o denumesc cei de la Microsoft. Apoi, ceilalti angajati formeaza echipele, in functie de preferintele fiecaruia, pentru a dezvolta un plan de afaceri.
La final, echipele castigatoare primesc finantarea de care au nevoie, pentru a-si pune in practica proiectele.
In acest mod, Microsoft incurajeaza creativitatea si inovatia, precum si colaborarea intre departamente, privind promovarea de idei noi. In acelasi timp, compania le ofera angajatilor sai sansa de a iesi din rutina zilnica si de a-si dezvolta abilitatile de leadership.
De exemplu, ideea Add-in-ul Learning Tools pentru OneNote a pornit de la un astfel de hack. Interesant, nu-i asa?
Proiectul HoloLens
Microsoft HoloLens este primul computer holografic, complet autonom, care permite interactiunea oamenilor cu holograme HD. Wow!
Si mai mare mi-a fost uimirea atunci cand am aflat ca, initial, acest prototip era doar o idee mareata, cu sanse foarte slabe de reusita.
Cum au reusit, totusi, sa puna aceasta idee in practica?
Ei bine, membrii echipei responsabile cu implementarea acestui proiect au decis sa-si asume posibilele riscuri. S-au raliat unei cauze comune, pentru directionarea tehnologiei spre o cale mai umana, prin invatare.
Cu alte cuvinte, au pariat pe propriile cunostinte si abilitati si si-au asumat riscuri enorme. Totul pentru acel scop comun. Si au reusit!
Pe langa succesul HoloLens, au iesit la suprafata oameni cu abilitati de leadership incredibile. Iar Microsoft i-a apreciat si i-a recompensat pe masura pentru munca depusa. Totodata, in urma acestei experiente, Microsoft a decis sa dezvolte o noua strategie de dezvoltare, orientata catre incurajarea acelor smart risks si recompensarea lor. Indiferent daca au sau nu succes.
De ce? Pentru ca li s-a dovedit ca riscurile sunt o sursa de insight-uri, care accelereaza evolutia companiei spre performanta.
Programul Talent Talks
Talent Talks este un alt program construit de Microsoft, pentru descoperirea si dezvoltarea angajatilor cu potential.
Spre deosebire de abordarea traditionala, care identifica posibili lideri in baza unor competente si abilitati specifice, Microsoft porneste de la ideea ca fiecare angajat este talentat si are potential pentru a fi un lider. Astfel ca, in fiecare an, CEO-ul Microsoft si echipa sa, se intalnesc cu toti conducatorii de departament din organizatie. In cadrul acestor intalniri, sunt revizuite evolutiile angajatilor si se discuta posibile promovari sau transferuri intre departamente.
Pe langa aceste aspecte, are loc o sesiune de brainstorming, pentru identificarea metodelor prin care se pot dezvolta abilitatile angajatilor Microsoft si construi noi experiente.
Aceste intalniri ii ofera conducerii Microsoft o viziune mai larga asupra talentelor emergente din companie. In plus, acestea sunt si o modalitate eficienta de a identifica si dezvolta liderii cu potential.
Aceste sesiuni ocupa, de regula, o saptamana intreaga din timpul CEO-ului.
Ei bine, tot aceste sesiuni ii permit companiei Microsoft sa identifice si sa dezvolte oamenii talentati. In acelasi timp, se creeaza oportunitati de dezvoltare pentru toti angajatii companiei.
Microsoft este inca la inceput de drum, in ceea ce priveste adoptarea unui growth mindset pentru dezvoltarea angajatilor si a companiei. Cu toate acestea, rezultatele nu au intarziat sa apara. Iar ideile si produsele lor sunt din ce in ce mai inovatoare.
Si sa nu uitam de sansa de a fi lider, de care se bucura fiecare angajat si care ii motiveaza pe fiecare in parte sa creada intr-un scop maret!
Astfel, aceste programe, nu doar ca exploateaza potentialul angajatilor, si in fond, a intregii companii. Pe deasupra, le ofera angajatilor un scop, in care sa creada si pentru care sa isi doreasca sa mute muntii.
Luam si noi conceptul de growth mindset in brate si sunt sigura ca putem sa dezvoltam fiecare, in companiile in care activam, programe cu impact in dezvoltarea echipelor noastre. Ce zici? Cu care incepem?
Drag,
Claudia