La ce se gandeste un CEO?
Iti scriu azi despre un insight pe care l-am avut intr-o discutie aprinsa despre ce inseamna viziunea noastra, nu doar de business… viziunea noastra pentru viata.
Mi-a dat seama din discutiile cu fiul meu de 10 ani, ca are nevoie inca de acum de o perspectiva mai mare despre ce poate sa insemne evolutia lui. Are nevoie de raspunsuri atunci cand in mintea lui apar intrebari de ce sa citesc, de ce sa invat, la ce imi foloseste sa am performanta, la ce imi foloseste ceea ce fac acum.
Daca ti se par cunoscute intrebarile, da… incepem sa ni le punem de mici si continuam toata viata. Culmea, cateodata chiar aceleasi intrebari insa in etape diferite ale vietii.
Ne cautam permanent un sens in viata. Ideal este ca in cautarea noastra sa il si gasim. Si daca nu il gasim singuri, sa avem oameni langa noi care sa ne ghideze.
Dar care este orizontul de timp pentru care ar trebui sa avem o viziune? Ce inseamna viziune de fapt ?
Daca ma refer la viata, iti propun un mic exercitiu: ia o coala de flipchart si scrie/deseneaza ceea ce vrei sa devii in viata sau ceea ce iti doresti sa detii. Poate sa includa imagini, cuvinte, propozitii care iti exprima intentiile, directia si finalitatea actiunilor tale. Sa iti creezi Vision Board-ul tau e primul pas atunci cand vrei sa obtii claritate in ceea ce faci. Cand vrei ca atentia ta, sa fie clar in directia intentiilor pe care le ai.
Ai sa ramai uimit cate lucruri iti devin foarte clare in minte si cum, parca, iti asezi mai bine pasii atunci cand calci pe strada. Corpul tau se indreapta sigur pe el, zambetul iti coloreaza fata si simti o energie motivanta in tine. Starea aceasta de siguranta si incredere se instaleaza atunci cand iti cunosti directia. Aceasta e creionata clar in mintea ta. Bineinteles si actiunile tale vor incepe sa prinda contur. Inevitabil, acestea se vor focusa pe rezultatul acela pe care esti convins ca il vei obtine indiferent de eforturi. Eu chiar cred in tine!
Daca ma refer la business. Fiecare companie are o imagine (descrisa si in cuvinte 🙂 ) despre ce doreste sa obtina sau sa realizeze pe termen mediu sau lung. E ca un ghid care ajuta intreaga echipa sa isi aleaga actiunile curente si viitoare.
Dar cum intalnim in momentul actual viziunea in mintea oamenilor?
Ai fi surprins sa afli…
In mintea unui muncitor, viziunea lui despre viata si ce face nu depaseste o zi. Da, ai inteles bine. O singura zi. Acea singura zi este focusul lui. Energia sa se concentreaza in jurul acelei singure zi. Timpul isi masoara secundele pentru acea zi. Cu alte cuvinte are un focus pe ceea ce face azi si ce consuma maine, de cele mai multe ori. Daca are sansa sa aiba oameni in jurul lui care sa ii mareasca perspectiva, sau poate chiar copiii cand ii cresc, aceea este sansa lui. Sansa care il poate ajuta sa isi extinda orizontul viziunii si sa vada dincolo de barierele timpului acelei singure zi.
Pentru un supervisor, viziunea se invarte in jurul perioadei de o luna. Planificarea inclusiv a actiunilor si a planurilor sale sunt pe perioade scurte si e multumit cu aceasta imagine (din pacate). Doar ca acesta nu are imboldul extinderii viziunii. E nevoie de un scurt circuit care sa ii activeze simtul scopului de durata.
La nivelul pozitiilor de lower management, un an este o perspectiva pe care o gestioneaza usor, si planurile lui de dezvoltare sunt in aceasta arie. Vei gasi tineri foarte ambitiosi care isi doresc sa creasca insa nu au, inca, imaginea finala. Ce va insemna aceasta crestere a lor. Poate au sansa sa gaseasca un manager ca tine, cel care citesti acest articol. Asa cum am zis si mai sus, eu chiar cred in tine.
La nivel de middle management vorbim de un orizont de 5 ani. O viziune care ii da putere in actiuni. Gestioneaza situatiile mai usor, stie directia in care merge, el ca si om cat si compania pentru care activeaza. Deja el poate inspira prin mesajul pe care il are in companie,insa si pentru cei apropiati lui.
Pentru top management viziunea se extinde la 10 ani. Se ridica la nivelul in care anticiparea si creionarea in minte a unor actiuni care impacteaza compania pe termen mediu, este la ordinea zilei. Pentru el/ea, ca si persoana, actiunile proprii sunt aliniate clar cu impactul pe care doreste sa il aiba privind din prisma viziunii.
Daca intra intr-o companie care nu are creionata aceasta viziune, o va cere. Va face presiune pentru a o defini, pentru ca are nevoie de ea ca de aer. Viziunea devine confirmarea performantei.
Dar ce face un CEO? Ei, aici deja lucrurile stau altfel. Imi aduc aminte de prezentarea unui GM din Japonia, care conducea un business vechi de 437 de ani, a carui afirmatie m-a uimit. El s-a descris ca fiind un alergator de maraton care preia stafeta de la generatia anterioara, creste compania ca valoare si preda stafeta urmatoarei generatii.
Ei da, viziunea unui CEO este pe o generatie.
Da, stiu! Avem de lucru. Nu stiu daca toti ne-am definit viziunile asa cum le-am descris mai sus. Pasul important este ca incepem sa lucram (si tu si eu) chiar de azi la asta.
Lasa-mi un comentariu si spune-mi daca ai inteles mesajul pe care am vrut sa il transmit prin aceasta imagine a viziunii pe o generatie. Tie ce iti confirma performanta? Care e viziunea ta?
Drag,
Claudia