Lectia Volkswagen pentru mediul business
Intr-o dimineata, informatiile despre scandalul VW au venit precum un uragan, pe neasteptate. Si, ca orice uragan, distruge tot ce ai construit in multi ani: brandul companiei, perceptia clientilor, calitatea asignata produselor si nu in ultimul rand, corectitudinea actiunilor concernului VW. Si totul a pornit de la un simplu poster…
In 2013, un poster al Fundatiei pentru Protectia Mediului din SUA anunta o licitatie inedita. Se cautau ingineri si cercetatori care sa verifice daca masinile diesel din America respecta emisiile de gaze.
Licitatia a fost castigata de o echipa de cercetatori de la Universitatea West Virginia: Arvind Thiruvengadam, Daniel Carder, Mark Besch si Hemanth Kappanna.
Pana atunci, cei patru cercetatori facusera teste doar pe camioane si autobuze. Acum puteau sa-si testeze noile inventii pe masini mai mici.
Era un nou inceput – “in America nobody has done it before”, iar obstacolele intalnite erau inlaturate, pentru ca “the academic curiosity has driven us.”
Pornind cu un buget de 50.000 de euro si multe nopti albe, dorinta lor a fost ca in SUA emisiile autovehiculelor sa respecte standardele acestei tari, iar prin dispozitivele mobile realizate de ei, aceste testari sa poata fi realizate in mediul extern, acolo unde de fapt masinile circula… in ambuteiaje, in conditiile drumurilor lungi, in conditii de inclinatii mari, la munte sau in orase, acolo unde traim si noi, respiram si ne crestem copiii.
Le lipseau masinile pe care sa faca testarile, apeland de fapt la inchirierea lor, si doar intamplator un Passat era printre ele, iar Passat-ul avea valori de 20 de ori mai mari la testele de emisii, comparativ cu standardele permise in SUA. Testele de laborator aratau alte valori, si de aici au pornit investigatiile multor Autoritati de Mediu din Europa, din lume. Concluzia: a fost instalat un software care modifica valorile in cazul testelor de emisii.
Urmarea a fost de aici predictibila: CEO-ul Martin Winterkorn isi prezinta demisia, spunand: “Nu stiam nimic despre acest soft ilegal. Sunt socat de cele intamplate. Am dezamagit increderea clientilor nostri si a publicului.”
Dar ce ne invata acest scandal pe noi, cei din mediul de business?
Cercetatorii stiau exact la ce contribuie prin actiunile lor – protectia mediului; iar toata munca lor de a crea acele dispozitive mobile de masurare a emisiilor – a fost misiunea lor, pentru a evidentia cantitatile de noxe care ajung in aerul nostru in mediul extern si nu in laborator. Pentru acest lucru, au creat dispozitive mobile de testare a noxelor, au castigat un proiect al carui buget le evidentia clar ca nu au cum sa il finalizeze, dar nu s-au lasat coplesiti. Au reusit din diferite surse sa il dubleze, tocmai pentru a finaliza acest studiu. Credeau in beneficiile acestui proiect.
De cealalata parte, avem un CEO cunoscut pentru micromanagement si dorinta de control, echipe de profesionisti dedicati performantei, reducerii costurilor, design-ului, optimizarilor in companie etc. Dar ne lipseste ceva din aceasta ecuatie.
Am intrat pe site-ul VW sa vad care sunt valorile lor, in ce cred oamenii din concernul VW. Surpriza: responsabilitatea sociala, economica si de mediu, sustenabilitatea, egalitatea si corectitudinea in toate deciziile si actiunile lor. Da… chiar si in concerne mari, sau poate tocmai acolo, exista o diferenta intre valorile declarate ale companiei si actiunile angajatilor. Sunt multe actiuni pe care le facem in companii, cum ar fi sa stabilim misiunea, viziunea si valorile companiei, le facem pe hartie, le punem pe site, dar cei care trebuiau sa participe la realizarea lor, la aplicarea lor zilnica, nu stiu de ele, nu se identifica cu ele, nu au contribuit la realizarea lor, nu cred in ele. Si atunci apare acest micromanagement, multe parghii de control, ca sa te asiguri ca lucrurile merg in directia stabilita de tine ca manager, dar Volkswagen ne arata ca si asa poti esua, cu o nota de plata estimata la 30 de miliarde de euro. Si vine un nou CEO la Volkswagen, Matthias Mueller, care declara: “Principala mea sarcina acum este sa recastig increderea clientilor si a publicului. Insa toate schimbarile care vor surveni, vor fi dureroase.”
Urmeaza vanatoarea celor vinovati, excluderea lor din companie si cine mai stie ce alte repercursiuni, dar evenimentul se va repeta, nu in aceeasi zona, nu in acelasi departament, dar se va repeta. De ce? Pentru ca: valorile noastre sunt pe site nu in mintea oamenilor, corectitudinea este pe site si nu in mintea departamentului de R&D din VW, responsabilitatea fata de mediu nu este grija echipelor din VW, ci este, poate, una din dorintele unui fost CEO.
La asta trebuie sa lucram noi ca manageri si acesta e lectia Volkswagen pe care o accentuez: Valorile echipelor noastre sa fie valorile companiei, iar valorile companiei sa fie si valorile angajatilor nostri. Si atunci nu ai nevoie sa controlezi fiecare actiune a echipelor tale, pentru ca actiunilor lor au radacina in ceea ce cred, in identitatea lor. Sunt corecti pentru ca asa vad ei ca lucrurile trebuie realizate, si nu pentru ca le spui tu acest lucru, vor avea grija de mediu, pentru ca stiu cum afecteaza acest lucru viata lor si a copiilor lor, si pentru ca ei sunt parte a unei contributii mai mari: un mediu inconjurator curat si masini care sa sustina un mediu curat.
Gandeste-te si tu cum faci in organizatia ta, cum elimini ideea de micromanagement, pe care uneori chiar subordonatii tai o cer. Pentru ca daca echipele tale sunt aliniate, e clar care sunt valorile voastre si la ce anume contribuiti ca si companie.
Drag,
Claudia