Loialitatea in mediul organizational
Succesul pe termen lung al oricarei companii depinde semnificativ de calitatea si loialitatea angajatilor.
Studiile arata ca atitudinea angajatilor in ceea ce priveste angajamentul determina performanta financiara si performanta pe piata a companiei. Exista beneficii clare ale imbunatatirii factorului uman. Din cercetari rezulta ca utilizarea a 10% din profit in scopul imbunatatirii capitalului, duce la cresterea productivitatii cu 3,9%. Pe de alta parte, utilizarea aceluiasi procent din profit pentru a investi in capitalul uman, dubleaza productivitatea. Exista cresteri cu pana la 8,5%.
Managerii inteleg foarte bine implicatiile reale pe care le are loialitatea angajatilor asupra “sanatatii” pe termen lung a companiei. Ei trebuie sa inceapa, in primul rand, prin a-si pune intrebarea: “Cat de loiali sunt angajatii companiei noastre in realitate?”. Aceasta etapa necesita solicitarea de feedback din partea tuturor angajatilor (inclusiv management). De asemenea, managerul trebuie sa fie dispus sa puna intrebari dificile.
De exemplu:
– Cum afecteaza stilul de conducere al managerilor climatul organizational si loialitatea angajatilor?
– Compania asigura instrumentele si training-ul necesar pentru ca angajatii sa isi faca bine treaba?
– Organizatia incurajeaza si rasplateste angajamentul?
– Compania demonstreaza ca merita loialitatea angajatilor?
Desigur, exista si alte dimensiuni care sunt specifice domeniului fiecarei organizatii in parte. Importanta este identificarea acelor dimensiuni care sunt esentiale pentru succesul companiei. Odata identificate aceste dimensiuni trebuie masurate intr-o maniera clara, obiectiva si riguroasa. Dupa ce s-a determinat gradul de loialitate al angajatilor, aceasta informatie trebuie legata de factorii ce determina performanta in companie.
De obicei, acesti factori sunt: productivitatea, fluctuatia personalului, loialitatea clientilor si profitul.
Corelatia dintre atitudinile angajatului despre loialitate si rezultatele afacerilor este semnificativa pentru manager din punct de vedere practic. Ofera o perspectiva relevanta despre starea companiei. Atitudinile despre loialitate coreleaza pozitiv cu fiecare dintre cei patru factori.
In ciuda faptului ca managerii ar putea obtine relativ usor acces la acest tip de informatii, cele mai multe companii nu fac nimic in aceasta privinta. Problema este ca informatia nu exista fizic intr-o companie, ci in urma cererii, datele de la diferite departamente sunt prelucrate intr-o forma finala, completa.
Cercetarea interna a unei companii, asa cum a fost prezentata anterior, este rar utilizata pentru ca ofera frecvent rezultate negative. Realitatea este ca angajatii sunt loiali companiei pentru care lucreaza in functie de perceptia pe care o au despre loialitatea companiei fata de ei.
In concluzie, constructia unei companii in care angajatii sunt loiali si dedicati, depinde pana la urma de cat de bine demonstreaza o companie ca merita loialitatea angajatilor.
Compatibilitatea angajatilor cu organizatia
Angajaţii care sunt compatibili cu organizaţia au o mai bună înţelegere a ceea ce organizaţia doreşte şi are nevoie. Au o comunicare mai uşoară cu ceilalţi membri și de asemenea o înţelegere mai bună a acelor comportamente care servesc scopurilor organizaţiei. Verquer, M.L., Beehr, T.A. si Wagner, S.H. (2005) au definit persoanele proactive care împărtăşesc valorile organizaţiei. Persoane creative cu o tendinta accentuata de a căuta să îmbunătăţească organizaţia fără a influenţa valorile de bază.
Acesti angajati vor identifica mai eficient şi mai rapid schimbările necesare. Schimbările pe care le fac vor avea parte de o mai mare acceptare, pentru că vor fi interpretate ca fiind spre beneficiul organizaţiei, mai degrabă decât pentru propriul interes. Din cauză că persoanele proactive cu compatibilitate mare vor înlătura obstacolele care i-ar ţine nemulţumiţi, ei vor avea o mai mare satisfacţie în muncă. În timp, ei vor avea o istorie de realizări, ducând la performanţă profesională mai mare.
Persoanele cu compatibilitate scăzută, acţiunile vor fi interpretate ca împotriva scopurilor organizaţiei, şi nu vor fi acceptate. De aceea, este foarte probabil ca eforturile lor să nu fie apreciate sau văzute ca deservind organizaţia. Cu alte cuvinte, puterea relaţiei între personalitatea proactivă şi performanţa profesională va fi redusă pentru acei cu compatibilitate scăzută (Kristof-Brown, A.L., 2001).
Drag,
Claudia