5 Mituri si mistere in management
Superstitiile si miturile au tinut tare multa lume in loc, iar multe dintre ele nu au nicio logica. Daca treci pe sub o scara ai ghinion 1000 de ani, ca si cum ai trai 1000 de ani, sau daca spargi o oglinda ai 7 ani de ghinion, valeleu ce de ghinion ar trebui sa ma urmareasca. Preferatul meu e: daca te mananca nasul o sa ploua si te vei certa cu cineva. FEREASCA DOMNUL SA TE MANANACE NASUL! Dragi medici si cercetatori, gasiti o solutie impotriva mancarimii nasului.
Acum ca am si ras putin, sa trecem la lucruri ceva mai serioase, cum ar fi miturile in management. Da, exista! Mituri in management, parca urmeaza un fantasy movie cu Manageri cu super puteri si echipe formate din X Men. N-ar fi chiar asa rau, totusi, nu-i asa?
Poate si tu ai auzit tot felul de supersitii si neadevaruri legate de viata unui manager sau legate de leadership, care efectiv te-au determinat sa vrei sa bei un ceai de tei sa te relaxezi. In articolul de azi iti prezint cele mai frecvente mituri care circula despre management. Tare imi plac, le ador, pur si simplu.
Printre persoanele care lanseaza mituri imposibil de invins se afla si manageri. Acest lucru e nevoie sa fie indepartat, intrucat, dupa cum vei vedea si in articol, miturile aproape ca duc spre fantastic. Viata unui manager nu este nici de basm, insa nici de padure intunecata cu pradatori la fiecare copac. Asa cum am mai spus, tu singur decizi cum sa fie viata de manager.
Daca credeai ca nu exista solutie pentru miturile despre management, prin acest articol iti arat adevarul din spatele mitului, asa ca asigura-te ca informatia ajunge la persoana care imprastie supersitii in compania ta.
Managerii nu fac nimic, pot sa stea toata ziua. Altcineva face treaba lor.
Acesta e mitul number one pe lista miturilor care imi dau dureri de cap. Multi oameni, mai rau, multi angajati, sunt convinsi ca managerii sau liderii lor nu fac nimic. Sunt persoane care si-au implementat atat de bine aceasta imagine despre manageri, incat daca ajung ei insisi antreprenori, se autoconcediaza dupa o saptamana. Managerii lucreaza, poate chiar mai din greu uneori decat angajatul. Este evident ca nu vor lucra la acelasi task ca si echipa. Managerii cauta intotdeauna solutii si clarificari, de aceea sunt mereu pe drumuri si mereu antrenati intr-o conversatie. Un manager are obligatia ca intotdeauna sa invete sau cerceteze, sa gaseasca noi proiecte si viziuni. Esti de acord cu mine?
Un manager are intotdeauna solutia, insa nu vrea sa o dea mai departe.
Mitul acesta este efectiv in contradictie cu tot ce inseamna un coaching manager sau leader. Un manager isi indruma echipa spre solutii. Daca ar imparti solutii in toata firma pentru fiecare proiect la care echipa lucreaza, atunci la ce bun sa mai aiba angajati? Datoria unui lider este de a indruma echipa, prin intrebari potrivite, spre comoara cu raspunsuri. Nu oferi raspunsuri. Daca le oferi, minimalizezi capacitatea de a gandi a angajatului, iar tu vrei sa o stimulezi. Fii un manager care antreneaza echipa pentru performanta.
Managerii au favoriti, restul angajatilor sunt de umplutura.
Oare de cate ori ai auzit asta? Managerii nu au favoriti, e posibil in schimb sa cunoasca sistemul de valori ai fiecarui angajat si sa prioritizeze. Astfel, un angajat poate sa primeasca sarcini mai grele, intrucat are valori mai accentuate inspre provocari. Asta inseamna ca il favorizezi sau ca favorizezi persoanele carora le dai sarcini mai usoare? Nici vorba! Insemna ca iti cunosti potentialul angajatilor, ceea ce este foarte important. Intr-un articol trecut ti-am vorbit despre importanta unui management eficient. Pe fiecare angajat il tratezi corect, insa asta nu inseamna la fel.
Este de la sine inteles ca persoanele care au cele mai mari rezultate, vor primi si recompense, doar le merita. Situatia in care un manager poate spune ca are un favorit, e atunci cand cel mai bun angajat al tau trece peste regula in care el nu e nevoit sa isi spele cana la sfarsitul zilei. Daca treci cu vederea asta, atunci e gresit. Este normal ca restul angajatilor sa vada asta ca pe o amenintare. Nu vrei asta. Daca regula spune ca fiecare persoana e nevoita sa isi spele cana, atunci fiecare persoana sa o spele. Favoritismul de genul acesta naste conflicte si te pune intr-o lumina proasta.
Leadership-ul si Management-ul sunt 2 mancaruri diferite.
Cred ca macar o data pe zi aud asta. Este oarecum normal, intrucat atat leadership-ul cat si management-ul au nevoie sa fie invatate, asa ca nu ii condamnam pe cei care o zic. Totusi mitul e nevoie sa fie combatut. Leadership-ul are nevoie de aptitudinile lui tipice, iar management-ul la fel, insa amandoua au nevoie de competente comune. Cu cat ai aptitudini de manager mai bine accentuate si puse in valoare, cu atat poti sa fii un lider mai eficient si evident competente de lider sunt necesare si in management, pana la urma ai o echipa de condus spre succes.
Cum ar fi sa fii manager, insa sa n-ai nici o aptitudine de munca in echipa, nici un focus pe rezultate in echipa, nici un interes sa iti ajuti angajatii sa evolueze? Ei bine, cel mai probabil afacerea nu va avea un viitor stralucit.
Managerii trebuie sa fie cei mai destepti din companie, fara indoiala.
Daca tu esti cel mai destept din echipa, cum va putea altcineva sa contribuie la inovatie in departamentul/ compania ta, cum va putea cineva sa vina cu o idee mai buna ca a ta? Imagineaza-ti ca esti intr-o sedinta in care cauti noi solutii si alternative pentru produsele noi ce vor aparea pe piata curand. Ti-ai chemat echipa, intrucat vrei sa vezi ce idei are fiecare angajat si cum ar putea ei sa aduca mai multa valoare. Fiecare isi zice parerea, increzatori si cu sonor in voce. Tu strambi din nas la fiecare, ca doar esti cel mai destept nu se poate ca cineva sa stie ceva mai bine. Nu e gresit asta? E periculos de gresit.
O companie, ca sa creasca si sa evolueze, are nevoie de oameni mai destepti ca tine. Si vorba lui Steve Jobs:
Sunt multe lucruri pe care esti nevoit sa le stii in detaliu, uneori poate ca prea multe. Un manager bun se inconjoara de competente si talente noi, care aduc ceva in plus fata de ce poate el. Daca cineva din companie stie sa vorbeasca mai bine ca tine in public, fa-l asistentul tau si lasa-l sa preia cuvantul. Cu siguranta nu vei avea nimic de pierdut. Daca altul e un ascultator mai bun ca tine, atunci lasa-l pe el sa coordoneze sedintele si sa puna pe hartie ideile, poate tie iti va scapa un detaliu crucial. Foloseste talentele angajatilor ca sa atingi performanta. Nu incerca sa fii mai bun ca ei, nu e o competitie intre manager si angajat. Exploreaza la maximum talentul tau si finiseaza-l continuu, insa tine cont mereu de talentele echipei tale.
Acestea sunt doar cateva din miturile cu care ma intalnesc macar o data pe saptamana. Au farmecul lor, evident, insa ca orice mit, nu sunt adevarate si au o explicatie. Data viitoare cand dai si tu peste ele, asigura-te ca le vei si combate folosindu-te de ce am invatat impreuna din acest articol.
Tu cu ce mituri din management si leadership te intalnesti si care e cel care iti da cele mai multe dureri de cap. Abia astept sa ma amuz.
Drag,
Claudia