Nu mai recruta angajati zombie
In ultima vreme au aparut multe filme si seriale cu zombie. Am observat ca sunt destul de in trend si lumea le gusta. Analizand cu atentia mea ascutita personajele zombiene, am avut o revelatie care aproape m-a durut. Am realizat ca sunt unele companii mari sau mici care recruteaza angajati zombie! Acum intelegi de ce m-a durut, nu-i asa?
De ce ai vrea sa recrutezi angajati zombie? Pare o imagine scoasa dintr-o parodie.
Ai experimentat si tu placerea aceea de a intra intr-un magazin si persoana care ar trebui sa te serveasca sta si butoneaza telefonul? Sau isi face programare la unghii? Poate da un like pe facebook, iar pe tine te ignora total? Cam asa vad eu angajatii zombie.
Asa cum probabil acum ti-ai dat seama, vorbesc despre acei candidati pe care ii angajezi si au atitudinea si rapiditatea unui zombie. Angajatului tau ii e pofta doar de beneficiile pe care le oferi. Contributia lui, insa, este infima sau chiar inexistenta. Mai mult de atat, acesta parca se misca intentionat foarte incet. El pune sarcinile intotdeauna pe pauza si ii si molipseste pe ceilalti cu virusul lui zombian.
In multe dintre discutiile mele sau chiar si in articolele de pe blog, regasesti aceasta energie care te indeamna spre recrutarea talentului, creativitatii, valorii si unicitatii. O armata de angajati zombie nu te va duce nicaieri. In cele din urma vei deveni si tu zombie. Cam infricosator, nu crezi?
Vreau sa subliniez efectele negative ale recrutarii unor angajati zombie.
Poate ai avut si tu ghinionul unui timp limitat, in care din lipsa resurselor si mai ales a timpului ai facut un compromis, spunand ca mai bine un zombie decat nimic. Ai si ajuns sa angajezi un om care are efect negativ asupra companiei si echipei tale
Frustrarea care se instaleaza in mintea ta si a echipei tale poate sa fie foarte toxica si sa ingreuneze eforturile depuse. In cazul in care ai experimentat acest sentiment si aceasta neplacere, stii cat este de important sa iti ascuti simturile in procesul de recrutare.
Da-mi voie sa iti spun ce inseamna un angajat zombie pentru compania ta si cum recunosti un astfel de angajat.
- Vanzarile scad. Clientii sunt nefericiti. Serviciile par mediocre.
In primul rand, cand nu depui efort in recrutarea unui angajat valoros iti vor intra pe usa candidati zombie. Efectele negative ale acestuia nu vor intarzia sa apara. Primele afectate vor fi vanzarile. Productivitatea scazuta este normal sa nu genereze vanzari. Clientii vor deveni nefericiti si nemultumiti din pricina serviciilor mediocre pe care le oferi, de fapt pe care le ofera angajatul tau zombie.
Recrutarea e un proces minutios, care necesita cunostinte, pregatire si rabdare. Nu iti risca afacerea din pricina recrutarii defectuoase. Pune accent pe valoare si nu permite zombilor sa iti invadeze biroul.
Un actual client de-al meu, angajase, credea el, o noua vedeta. Acesta se prezentase foarte bine la interviu si din pacate recrutorul a crezut tot ce acesta a spus, fara cateva investigatii in plus. Nu i s-a facut nicio testare, totul a fost luat drept adevarat. Acesta urma sa fie responabil cu clientii. Dupa o luna de zile, clientul meu observa ca lista clientilor scade, asa ca a hotarat sa il supravegheze pe angajat. Acesta se adresa clientilor din prima cu ,,tu, ce faci?” ba chiar folosea pana si expresii „gen ca si cum ati zbura”, sau „mai misto de atat nu se poate”. Printre valorile companiei, se numara respectul ridicat fata de clienti si colegi, dar mai ales limbajul cat mai elegant. Era evident ca angajatul lui nu respecta asta.
Cand reprezinti o companie prestigioasa, cu o reputatie bine cladita pe respect si eleganta, nu te adresezi clientilor cu „misto”. Acest lucru este inadmisibil, dragi angajati zombie!
- Angajatii si echipa par tot mai stresati = 0 rezultate.
Cand te uiti la un film cu zombie nu esti stresat ce se va intampla cu restul personajelor daca zombie-ul reuseste sa se infiltreze? E extrem exemplul, insa nu subestima efectele negative ale unui astfel de angajat. Un angajat ales la intamplare, fara o analiza detaliata a profilului sau, fara o testare a competentelor si a atitudinii lui, poate sa te surprinda. Neplacut, foarte neplacut. Un astfel de angajat poate sa fie ca o gaura neagra pentru echipa si pentru tine.
Ineficienta lui te streseaza, te enerveaza, te face sa iti doresti sa trantesti usa si sa pleci din propria companie. Cam asa simt si restul angajatilor. Ca angajat, sa fii nevoit intotdeauna sa oferi suport, sa fii mereu intrerupt de noul angajat din cauza ca acesta nu este pregatit asa cum credeai, poate sa intinda nervii la maximum. Productivitatea va scadea la nivel de echipa si se va resimti si in numere, poti sa stai linistit.
- Incompabilitate = deadlines incalcate.
Cand crezi ca ai recrutat un nou viitor angajat valoros, insa faptele arata altceva, timpul investit in tot procesul de recrutare pare acum de 10 ori mai pretios, asa-i?
Un proces de recrutare grabit si neatent duce la angajarea unor persoane care poate nu iti impartasesc valorile companiei si nici nu cred in ele, astfel incat sa le dezvolte. Fiecare job necesita un set de competente si abilitati, iar daca te multumesti ca angajatul sa aiba 2 din 5 sau chiar 3 din 5 competente, te poti trezi cu astfel de angajati zombie.
Cand angajatul este incompatibil cu tine, cu valorile companiei si cu echipa sa, lucrurile vor incepe sa se miste mai prost, iar termenele limita vor fi incalcate. Astfel, tu vei intarzia cu finalizarea proiectelor, poate chiar vei fi nevoit sa iti incalci unele promisiuni. Nu e nevoie sa iti amintesc cati bani implica asta, nu-i asa?
Cu siguranta stii ca pot fi multe alte efecte negative in urma angajarii unui astfel de candidat. Te incurajez din nou sa nu negljiezi procesul de recrutare.
Uite si un bonus din partea mea 🙂
Trei indicii in timpul interviului prin care poti sa recunosti candidati zombie
1. Candidatul nu reuseste sa ilustreze o imagine a proiectelor la care lucreaza.
Daca un candidat esueaza in a iti povesti despre proiectele lui trecute, despre cum le-a gestionat si cum le-a dus la bun sfarsit, este foarte posibil sa fie un viitor angajat zombie.
2. Nu stie nimic despre companie.
La un interviu, candidatii de cele mai multe ori fac un research despre compania angajatoare. Deja acest lucru e ca si cum ti-ai aranja camasa inainte de interviu. Daca viitorul tau angajat nu stie cine esti, cu ce te ocupi, sau orice altceva despre tine, nu-l pune pe short list. Te vei trezi cu un zombie.
3. Nu primesti niciun detaliu.
Raspunsurile candidatului sunt scurte si vagi. Oricat ai incerca sa il descosi, parca nu vrea sa iti dea mai multe informatii. Cu astfel de oameni e destul de greu sa lucrezi. Acesta poate sa fie un semn ca este un candidat zombie.
Creste-ti prestigiul companiei si rezultatele acesteia dand atentie crescuta recrutarii si persoanelor care fac recrutarea.
Hai sa discutam despre recrutarea succesului!
Lasa-mi acum un comentariu si spune-mi daca si tu ai avut parte de angajati zombie si cum ai reusit sa faci fata ineficientei.
Drag,
Claudia